Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Adam Kajumi se vyjádřil k livestreamům na TikToku | foto: Tilen Vajt, Pavel Dvořák, Ivan kahún

Děti, prosím, neposílejte mi peníze! Kajumi se ohradil proti kritice fanoušků

Adam Kajumi je na sociálních sítích známý dlouho. Jako mnoho dalších si oblíbil kritizované streamy na TikToku a tak se rozhodl k negativním názorům vyjádřit. Přirovnal je k online buskingu a myslí si, že odměňovat tvůrce za jejich čas a práci je normální. Zároveň tvrdí, že jeho děti prakticky nesledují.
  18:28

TikTok už měsíce plní livestreamy, na kterých tvůrci prosí své sledující o peníze. Na sociálních sítích toto téma rezonuje každým dnem víc a sledující streamery nazývají novodobými žebráky. Živá vysílání si oblíbil také Adam Kajumi, který se rozhodl se obhájit a vysvětlit svým sledujícím, jak to s nimi vlastně je.

Kajumi patří bezpochyby mezi nejprobíranější české influencery. Někteří sledující kritizují jeho tvorbu, která mnohdy cílí na mladší publikum. I kvůli tomu vzniklo nové video, ve kterém prosí své dětské fanoušky, aby mu neposílali své peníze.

„Dneska bych se chtěl vyjádřit k jedné věci, která mě celkem mrzí. V poslední době se v médiích objevují rozporuplné názory ohledně TikTok livestreamů a tak bych se k tomu rád vyjádřil a dal k tomu svůj pohled na věc,“ uvádí nové video Kajumi. Údajně ho celá situace už delší dobu trápí, protože on sám na platformě rád streamuje.

Živá vysílání na TikToku jsou v podstatě jedinou možností, jak mohou tvůrci svůj obsah tam monetizovat. Povídají si tam s fanoušky, hrají hry, nebo dělají duely s jinými influencery. Na streamech mohou sledující posílat svým oblíbencům finanční dary.

Funguje to jednoduše, za své peníze si fanoušek koupí určité množství virtuální měny a za ni pak pořídí roztomilý dárek, který tvůrci pošle. Může posílat například růže, kachny, lvy, ale i spoustu dalších. Každý z nich vyjadřuje jinou hodnotu. Začínají na desítkách korun, zmíněný lev však stojí kolem deseti tisíc korun.

Mnohdy však influenceři své fanoušky o dárky prosí a hecují je, aby jim jich poslali co nejvíce. Koncept duelů na livestreamech je v podstatě jen o posílání dárků. Dva streameři se předhánějí, kterému z nich pošlou fanoušci více dárků. Kdo dostane víc, vyhraje.

Právě proto jsou podobné livestreamy tolik kritizované. Mnoho uživatelů sociální sítě si myslí, že podobný obsah sledují výhradně děti, které potom svým dospělým oblíbencům pošlou tisíce korun, aniž by byly finančně gramotné.

Živá vysílání jako online busking

Kajumi se ale nyní rozhodl, že se k celé situaci vyjádří. On sám začal vysílat živě prý proto, aby se mohl bavit s novými lidmi. Tvrdí, že v minulosti neměl přátele a streamování bylo jedinou možností, jak se seznámit s někým, s kým by si rozuměl.

„Beru to jako únik od běžných problémů, nenáročnou zábavu, způsob jak se odreagovat a nebo poznat někoho, kdo má stejné zájmy,“ tvrdí Kajumi. Uvědomuje si, že to není zábava pro každého, ale on i jeho fanoušci livestreamy milují.

Z toho důvodu ho údajně mrzí, kolik negativních reakcí na téma živých vysílání přichází. Podle něj se rozhodně nejedná o novodobou žebrotu. Sám by to přirovnal k online buskingu, kdy tvůrce baví své sledující a pokud se rozhodnou, že se jim obsah líbí, rozhodnou se tvůrce podpořit.

„Na tomhle principu fungují všechny podobné platformy typu Patreon nebo herohero,“ myslí si.

Platformy, které Kajumi zmiňuje, fungují na principu předplatného. Za v mnoha případech měsíční poplatek mohou fanoušci podpořit své oblíbené tvůrce a oni se tak díky tomu dostanou k bonusovému obsahu za platební bránou. Podobných možností využívají hojně například podcasteři. Pro své podporovatele potom mnohdy sdílí svůj obsah dříve, odpovídají na jejich otázky nebo vydávají bonusové části.

„Odběratelé odměňují své oblíbené tvůrce za jejich práci a čas,“ tvrdí Kajumi. Myslí si, že odměňování tvůrců na TikToku je naprosto stejná situace jako u těch, kteří umisťují svůj obsah za platební bránu. „Takhle funguje celá creators economy,“ myslí si.

Zároveň se snaží vyvrátit názor kritiků, kteří si myslí, že streamerům posílají peníze především děti. Tvrdí, že 73 procent uživatelů TikToku v Česku je starších osmnácti let. Mladším uživatelům sociální síť nedovoluje posílat tvůrcům peníze.

„Já si kontroluju, kdo mi podporu posílá a můžu říct s přehledem, že mezi mými podporovateli děti prakticky nejsou,“ tvrdí.

Obtížná regulace

„Pokud jste děti, prosím, neposílejte mi peníze, kupte si radši zmrzlinu,“ zmiňuje na závěr. Nutno dodat, že pro uživatele sociální sítě není složité zákaz obejít, věk nijak ověřován není. Pod videem se okamžitě začaly množit negativní reakce. Sledující si myslí, že on má dětských fanoušků většinu.

„No to určitě Adame. Je možný, že tuhle statistiku jsi si někde zjistil z ověřených zdrojů, ale musíš pochopit, že většina uživatelů TikToku neudává svůj skutečný věk. V okruhu lidí ve kterém se pohybuji je 95 procent uživatelů TikToku pod patnáct let,“ píše jeden z fanoušků. Většina se shoduje, že jeho slovům nevěří. Zároveň si myslí, že věk dárců nijak neověřuje, protože to zkrátka není možné.

To, co sledující vyčítají Kajumimu, kritizují prakticky u všech. Před nedávnou dobou byla s podobným obsahem nejčastěji spojovaná influencerka Lada Horová, známá jako Laduška, nebo tiktoker Květák. Nejsou ale jediní, živých vysílání přibývá a sledující začínají být otrávení. Zároveň si uvědomují, že není jednoduché situaci regulovat.

Témata: Adam Kajumi