Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Petr Pavel a Andrej Babiš | foto: instagram.com

Andrej Babiš a Petr Pavel jdou do finále. V kampani jim pomohly sociální sítě

Prezidentští kandidáti Andrej Babiš a Petr Pavel jsou ve finále voleb a oba za sebou mají náročnou a rozsáhlou kampaň. V získávání voličů jim také pomohly sociální sítě. Babiš kromě Instagramu ovládá Facebook a Twitter.
  12:15

Prezidentské volební období se už chýlí ke konci. Do Finále se s jasným rozdílem počtu hlasů dostali Andrej Babiš a Petr Pavel. Uplynulých čtrnáct dní jela kampaň obou kandidátů naplno. Oba navštěvovali prezidentské debaty, jezdili za svými voliči po celé republice a také byli oba velmi aktivní na sociálních sítích.

Od začátku celé kampaně měl na všech sítích v počtu sledujících navrch Andrej Babiš. Především logicky svému jménu a podstatně delší politické kariéře. S postupující kampaní se však i čísla Petra Pavla rapidně zvýšila. Největší nárůst zaznamenal právě za posledních čtrnácti dnů, po oznámení výsledků prvního kola voleb. Zatímco na Instagramu má Babišův účet necelých 88 tisíc sledujících, Pavel už dosáhl 368 tisíc. Je to především díky zvolené taktice ze strany Pavlova týmu, který více přidává instagramové příběhy a také krátké videa, Reels. Navíc cílová skupina Pavla jsou ve velké míře i mladí lidé, kteří jsou ze zmíněných sítí převážně na Instagramu.

Andrej Babiš má zase navrch v počtu sledujících na Facebooku. Jeho stránku sleduje přes 262 tisíc lidí, zatímco Pavla necelých 136 tisíc. Čísla na Facebooku jsou opět rozdílná především na základě cílové skupiny. Facebook totiž převážně používá starší generace lidí, na které je Babiš zaměřen. Babiš je také na Facebooku více aktivní a jeho příspěvky se rapidně šíří a sdílí. Na Twitteru má Babiš 511 tisíc sledujících a Pavel pouze 213 tisíc. Ovšem do nedávna tomu tak nebylo.

Navzdory tomu, že Babiš kromě Instagramu naprosto ovládá sociální sítě v počtu sledujících, více interakcí mají příspěvky Pavla a to až čtyřnásobně. Je to především díky Instagramu, kde má Petr Pavel více mladých voličů, kteří aktivně sdílejí a komentují jeho příspěvky a také díky algoritmu videí Reels.

Ty se totiž podobně jako v aplikaci TikTok mohou automaticky dostat na hlavní stránku, kde se mohou objevit mezi sledováním ostatních videí uživateli, kteří si příspěvky Petra Pavla vůbec nevyhledávali.

Oba prezidentští kandidáti přitom na začátku své kampaně investovali půl milionu korun do reklam na Facebooku a Instagramu. Zdá se však že ve finálním součtu všech dat, se tento krok více vydařil Petru Pavlovi. To ale neznamená, že má vyhráno. Někteří občané České republiky totiž vůbec nepoužívají sociální sítě, ale k volbám půjdou.