Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

ilustrační snímek | foto: Anna Boháčová / MAFRAAntiyoutuber.cz

Prsa proti Babišovi. Výzva na Twitteru vyzývá k focení prsou a volení Pavla

Od neděle se na českém Twitteru objevují fotky poprsí. Všechny mají ale politický důvod. O víkendu vzniklo označení Prsa proti Babišovi, které vyzývalo uživatele, aby podobné fotky sdíleli a tím vyjádřili podporu Petru Pavlovi. Podle politického konzultanta výzva nikoho pravděpodobně nepřesvědčí.
  18:00

První kolo prezidentské volby rezonuje nejen v médiích, názorů jsou plné i sociální sítě. Uživatelé se postupně dělí do dvou skupin a vyjadřují podporu svému favoritovi. Mnoho z nich se také zapojuje do různých, často vyhrocených, debat a snaží se přesvědčit uživatele s opačným názorem. Zdá se, že někteří jsou pro podporu svého kandidáta schopní sdílet i své intimní fotografie.

Twitter je sociální sítí, kde se odehrává nejvíce politických diskuzí mezi v podstatě náhodnými uživateli. I proto není divu, že se po zveřejnění výsledků prvního kola prezidentské volby začala nová výzva šířit právě tam. Jedna z uživatelek vyzvala ostatní, aby začali sdílet fotky svého poprsí s označením #prsaprotibabišovi. Brzy se tak začaly objevovat fotky nejen ženských prsou ve spodním prádle.

Účelem poměrně bizarní výzvy bylo, jak z názvu vyplývá, získat pro kandidáta Petra Pavla co nejvíce hlasů v druhém kole. „Nebudu měkká, #prsaprotibabišovi by mohla fungovat,“ píše jedna z uživatelek, která se do výzvy zapojila. Přidaly se k ní desítky dalších. „Moje prsa sice neví, jestli spíš Petr nebo Pavel, ale rozhodně proti Babišovi,“ píše další. Jiní si výzvu vyložili po svém a sdíleli například pečená kuřecí prsa nebo hruď Ježíše jako pomoc shůry.

Reakce jsou však poměrně smíšené a z velké části negativní. „Ta výzva Babiše určitě nezastaví. Tak hlavně, že si maminy vystaví prsa a pohoní ego,“ myslí si jeden z uživatelů a mnoho dalších se k němu přidává. Jednoduše si myslí, že některým z žen jde primárně o lichotivé komentáře a ne tolik o podporu Pavla. „Doufám, že někdo už fakt rozjede tu výzvu koule pro Generála, ať je to kompletní. To je fakt bizár,“ píše další.

Autorka původního tweetu se později vyjádřila, že jí celá situace mrzí. „Všem, kdo podpořili #prsaprotibabišovi se omlouvám za smazání tweetu. Ale některé komentáře a soukromé zprávy překročily akceptovatelnou mez,“ píše uživatelka, která si říká Lady Catlion. Podle ní komentáře byly mnohdy nenávistné a ona sama výzvu zamýšlela pozitvně.

Poprsí a marketing

Jestli výzva může Petru Pavlovi v druhém kole prezidentské volby pomoct je však diskutabilní a spíše méně pravděpodobné. „Nemyslím si, že by zrovna poprsí nebo případně bradavky v mokrém tričku měly Petru Pavlovi v jeho kampani pomoct,“ popisuje politický konzultant, stratég a zakladatel Institutu politického marketingu Karel Komínek. „Obecně platí, že všechno, co vidíme, voliče nějakým způsobem ovlivňuje. Nemyslím si, že by výzva měla přijít z marketingového týmu Petra Pavla, i přes to jí mnoho uživatelů zaznamenalo a nějak na ni reagovalo,“ komentuje Komínek. Objevily se totiž spekulace, že by za výzvou mohl být i marketingový tým Petra Pavla. Podle Komínka se však může stát, že nějaké výzvy přijdou přímo od tvůrců předvolební kampaně, jen nejsou přiznané.

Následující dva týdny budou náročné a už teď je jasné, že preference voličů jsou v podstatě vyrovnané. „Andreje Babiše můžeme vidět veřejně vystupovat asi deset let. Pro politika je důležité, aby se choval především koherentně, což není jeho případ. Poslední dva a půl měsíce se začal chovat jako hodný strejda a po sečtení výsledků jak jsme mohli vidět, ho to chování opouští. To jeho voličům ale z nějakého důvodu nevadí,“ komentuje současnou situaci Komínek. Od vítěze prvního kola naopak čeká vyrovnanost a klid, kterou se poslední měsíce prezentuje. Chování Babiše by Pavlovi podle Komínka voliči tak jednoduše neodpustili.

Výzva je mnohými nepochopená také protože cílí na sociální bublinu na českém Twitteru, která je spíše nakloněna volbě Pavla. „Twitter je taková specifická sociální síť. Není na něm tak rozmanitá sociální bublina jako na jiných platformách, podle mých informací je kolem šesti set tisíc českých a slovenských uživatelů. Statisticky to jsou obyvatelé především větších měst, s vyšším dosaženým vzděláním,“ popisuje Komínek. I proto podle něj jsou uživateli spíše voliči středopravých stran. „Je tak jednodušší rozšířit nějaký názor, v tomto případě výzvu, která se týká těchto volebních preferencí,“ dodává.

Podobné výzvy a iniciativy nejsou v Česku novinkou. V období mezi jednotlivými koly prezidentské volby se před pěti lety objevila téměř totožná výzva. Říkalo se jí prsa pro Drahoše a ženy na sociálních sítích sdílely svá poprsí s různými nápisy. Vše vzniklo kvůli aktivistce, která se vrhla na tehdejšího kandidáta na prezidenta Miloše Zemana. Měla na poprsí nápis Zeman Putin's Slut a tuto větu po něm i křičela.