Někdejší český premiér a neúspěšný kandidát na prezidenta Andrej Babiš má už měsíc svůj vlastní účet na TikToku. Jeho první video, které má přes 700 tisíc zhlédnutí, se objevilo 6. března. Babiš v něm kráčí v černém obleku a kabátě, přičemž si dramaticky sundavá brýle. Doprovází ho hudba, která se na TikToku objevuje ve spojitosti s gangstery a bohatými lidmi.
Video s názvem „Tak jsem tady“ vyvolalo spoustu odlišných reakcí. „Už jdeš na Mírov? To ses hezky oblékl, ale tam dostaneš lepší,“ napsal jeden z uživatelů TikToku do komentářů. Jiní Babiše naopak chválili a vyjadřovali mu podporu. „Můžete nadávat jak chcete, stejně má styl,“ chválil ho jiný uživatel v komentářích. První video na Babišově profilu dosáhlo už skoro 54 tisíc lajků.
Babiš se snaží držet různých trendů a tak natočil své nejúspěšnější video, kde vybíral ze dvou možností. Vybíral ze dvou jídel, dvou aut, mezi blondýnou a brunetou, nebo také mezi politiky Markétou Pekarovou Adamovou a premiérem Petrem Fialou. Jeho reakce byly až příliš podobné reakcím, které můžeme vidět u jiných tiktokerů. Video ovšem spoustu lidí pobavilo a dali to také znát v komentářích. Nejvíce je pobavila volba mezi Pekarovou a Fialou. Video je zatím nejúspěšnějším na Babišově kanále a má už 1,2 milionů zhlédnutí.
Babiš také na TikTok přidává další videa podobného typu, jako bylo jeho první video. Nedávno se také objevilo video, ve kterém vysvětluje proč přišel na demonstraci v bundě značky Prada, která údajně stála 130 tisíc korun. Podle něj mu ji dala manželka před pěti lety, on si ji oblíbil a stojí pouhých 35 tisíc korun. Celé video je natočeno v Pařížské ulici právě před obchodem Prada.
Některá videa, jako například to, kde Babiš čte vzkazy od „haterů“ jsou tak bizarní, že je sledující milují. Babiš totiž odpovídá i na vzkazy typu „Jsi debil“. „No to asi jo, protože jsem šel do politiky, souhlas,“ odpovídá Babiš. „Říkejte si co chcete, ale tohle je boží,“ píše pod příspěvek jedna z komentujících.
Vtipná a humorná videa však Babiš prokládá těmi s jasným politickým vyzněním. Kritizuje vládu, mluví o inflaci. Z počtu zhlédnutí je ale zřejmé, že takový obsah moc úspěchů nemá.
Spousta lidí si však klade otázku, proč se Babiš objevil právě na TikToku, když je většina jeho voličů staršího věku, ale TikTok je spíše pro mladé lidi. „Rozkročení se směrem k nejmladším voličům, kteří jsou nejvíce na TikToku, nedává takový smysl z pohledu volební aritmetiky. Spíš bych očekával, že se vydá směrem ke střední generaci. Zaměřovat se na nejmladší voliče a prvovoliče nedává smyl, protože ti jsou velmi nestabilní a hlavně jsou nespolehliví, ve smyslu, že nepřichází k volbám,“ vysvětlil zakladatel Institutu politického marketingu (IPM) Karel Komínek
Babiš by navíc mohl vytvořená videa dále sdílet na jiné sociální sítě, jako třeba na Facebook, nebo Instagram, kde by se mohl setkat s větší pozorností a úspěchem ze strany svých sledujících. Pro některé z jeho voličů by také mohlo být zajímavé to, že se snaží komunikovat s mladší generací skrze TikTok, což je aplikace, která je mladší generaci velmi blízká.
Babiš si ale svá videa nevymýšlí sám. Stojí za nimi jeho mediální tým, který se snaží vymyslet co nejlepší obsah. „Politici mají na takové věci od určité úrovně svůj vlastní tým lidí. Samozřejmě to musí být ze své podstaty vytvářené tak, že je to osobní profil konkrétního člověka. Mělo by to celé nést znaky toho, že si svůj profil spravuje konkrétní politik sám, ale i když to tak vypadá, ve skutečnosti za tím stojí menší tým lidí,“ vysvětlil Komínek. Babišův účet na TikToku si ovšem získal i tak velké množství fanoušků, protože ho sleduje přes 50 tisíc uživatelů.