Sociální síť Ask.fm vznikla v roce 2010 a umožňovala lidem vzájemně se ptát na otázky. Kdo chtěl, mohl je podávat anonymně. Odpovědi byly následně zveřejňované a všichni je mohli lajkovat. Síť nejvíce používali děti a mladiství, kteří si zde hledali své vzory. Těm nejúspěšnějším Ask odstartoval kariéru influencera.
Na konci roku 2012 si tehdy čtrnáctiletý Denis Kubík založil profil na Ask.fm. O pár měsíců později ho následovala i jeho stejně stará přítelkyně Markéta Vašírová. Na platformě sdíleli společné fotky, řešili svůj vztah a odpovídali na otázky z osobního života. Jejich vrstevníci je podporovali a horlivě sledovali. Dávali jim lajky a někdy jim dokonce zasílali placené dárky. Ke konci roku 2014, když už byl pár od sebe, se oba pyšnili téměř sto tisíci sledujícími, miliony lajků a stovkami dárečků.
Za dva roky aktivity na Asku oba influenceři získali věrnou základnu fanoušků, která byla ochotna je následovat i na jiných sítích. Oba si tak založili kanál na YouTube a začali s natáčením videí. Kubík se věnoval prankům, vlogům a herním videím. Vašířová točila lifestyle, beauty a vlogy. Pár se několikrát opět dal dohromady a rozešel. Jejich poslední rozchod v roce 2018 byl natolik ostrý, že se vzájemně osočovali z užívání drog a jak Vašířová, tak Kubík natočili videoklipy, ve kterých se do sebe navážejí.
Vašířová na sítích vystupuje pod přezdívkou Sweetie Market a na YouTube stále tvoří obsah podobný tomu, s kterým začínala. Nejúspěšnější je na Instagramu, kde ji sleduje necelých 450 tisíc lidí. Je šťastně vdaná a se svým partnerem má jednoletou dceru Emmu. Denis Kubík se na sítích prezentuje jakožto Earth. Smazal svůj starý účet a zabývá se hudbou. Jeho rappový kanál se pyšní 440 tisíci odběrateli. Muzikant má dlouholetou partnerku Denisu Polákovou se kterou čeká dceru.
Vašířová a Kubík nebyli jediní, z koho Ask.fm udělal influencery. Za zmínění určitě stojí i Prokop Holý. Na platformu vstoupil ve stejnou dobu jako Vašířová a Kubík a měl podobné dosahy. Se svým zevnějškem podobným Justinovi Bieberovi lámal srdce teenagerkám, které ho spamovaly zprávami. „V mých patnácti letech jsem se považoval za slavného. Zpětně s tím nesouhlasím. Influencerem jsem dle dnešních poměrů de facto byl. Už v té době fungovaly na základní bázi komerční spolupráce, byť jen například formou barteru,“ prozradil Holý redakci antiyoutuber.cz
I Holý se na chvíli přesunul na YouTube, kde se mu povedlo nasbírat padesát tisíc odběratelů. Nyní je aktivní pouze na osobním Instagramu, kde má i díky své minulosti na sítích dvacet tisíc sledujících. V minulosti byl součástí týmu reality show FTV Prima Like House a spravoval pořadu sociální sítě. Aktuálně studuje Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a influencerem už být nechce. „Aktivní tvorbou na sociálních sítích jsem strávil několik let v mladším věku a myslím si, že vše má datum trvanlivosti,“ okomentoval bývalý influencer.
Ask.fm dle slov Holého ztratil hype. Myslí si, že síť měla mnohem větší potenciál, ale nebyla schopna ho využít. Příčinou je podle něj i to, že z dárků, za které museli sledující platit, nešla ani koruna do kapsy tvůrce. Vše si brala platforma. Všichni tehdy hledali způsob monetizace a tu Ask.fm neumožňoval, tak se pomalu přesunuli na YouTube.
Na Asku rozjížděla kariéru i Sára Klimešová alias Sarah Essa. Byla v Česku první tvůrkyní, která dosáhla celkového počtu deseti milionů lajků na všech jejích otázkách. Nutno podotknout ale, že byla velmi aktivní a denně zodpovídala desítky dotazů. Klimešovou neminula ani chvilková kariéra na YouTube. Nyní se věnuje jen Instagramu, kde má osmdesát tisíc sledujících. Pracuje jako moderátorka Hitrádia.
Mezi další populární osobnosti na síti Ask.fm patřili Dorota Dostálová, Alex Asgari, Ulyana Uriadko či Nikola Hrdličková. Dostálová pracuje v oblasti influencer marketingu, ale nikdo z výše zmíněných jmen se již kariéře na sítích nevěnuje. Síť je v ČR stále dostupná a světově se řadí mezi tisíc nejnavštěvovanějších stránek. Pro influencery však není tak atraktivní jako TikTok, Instagram nebo YouTube.