Úterý 24. června 2025, svátek má Jan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Horoskopy. | foto: Ceny Anděl Coca Cola

Astrologie na vzestupu: Generace Z hledá odpovědi ve hvězdách

S rozmachem umělé inteligence a nejistotou budoucnosti se stále více mladých lidí obrací k astrologii jako k nástroji sebepoznání a hledání smyslu. Zvláště členové generace Z, kteří tvoří převážnou většinu uživatelů sociálních sítích jako TikTok či Instagram, si nacházejí cestu k horoskopům, znamením zvěrokruhu a astrologickým aplikacím. Hashtag „astrology“ má na TikToku přes 4,5 milionu videí, od výkladů špatné nálady až po předpovědi o královské rodině.
  19:00

Ať už na znamení zvěrokruhu věříte, nebo ne, kulturní nástup astrologie je v plném proudu. Podle zprávy trendové agentury WGSN totiž většina z nás opravdu věří. Šedesát dva procent příslušníků generace Z a 63 procent mileniálů uvádí, že jejich znamení přesně vystihuje jejich povahu. Mnozí navíc využívají astrologii jako nástroj při rozhodování v různých oblastech života – od randění přes kariéru až po finance, včetně nemovitostí a investic.

Mladí lidé nacházejí v astrologii pocit kontroly v nejisté době. Londýnská influencerka Bella, kterou sleduje přes milion fanoušků, tvrdí, že astrologie působí jako komunita, nikoliv elitářská uzavřená skupina.

„Z širšího pohledu se online astrologii ve Velké Británii velmi daří,“ popsala. „Sociální sítě jako TikTok a Instagram zpřístupnily astrologii široké veřejnosti. Krátký, vizuálně poutavý obsah, jako jsou memy, reels a trendy založené na znameních zvěrokruhu, silně rezonuje s generací Z. Tyto platformy umožňují, aby astrologie působila jako komunita, ne jako exkluzivní klub – a právě to je jeden z důvodů její popularity.“

These 5 Zodiac Signs will be the Main Characters in April �� #astro #aries #taurus #pisces #leo #librarytiktok

7. dubna 2025 v 18:40, příspěvek archivován: 7. dubna 2025 v 18:40

Farroway Raedgild Dantalion, sedmadvacetiletý muž ze Scarborough, se začal o astrologii zajímat v roce 2016 díky knihám svých rodičů.

Ani pracovní prostředí není vůči tomuto trendu imunní. Nedávný průzkum v USA zjistil, že 41 % příslušníků generace Z a mileniálů si před přijetím pracovní nabídky zjišťuje znamení zvěrokruhu svých budoucích šéfů a kolegů. Téměř dvě třetiny připisují astrologii zásluhy za svůj kariérní úspěch a 12 % si dokonce plánuje volno v době, kdy se blíží retrográdní Merkur.

Podle něj se generace Z obrací k astrologii kvůli výzvám dnešní digitální a každodenností unavené doby – rostoucí izolaci, nejistotě ohledně budoucnosti, absenci směru od předchozích generací a celkovému nedostatku smyslu. Astrologie podle něj nabízí cestu k vnitřnímu souladu, sebepoznání a pochopení chaosu v sobě i kolem sebe.

Aplikace jako pomocník

Jednou z nejpopulárnějších aplikací je americký Co-Star, který kombinuje data NASA s výkladem astrologů a využívá umělou inteligenci. Počet jeho uživatelů podle The Times vzrostl z 7,5 milionu v roce 2020 na 30 milionů v roce 2023. Očekává se, že globální trh s astrologickými produkty a službami poroste do roku 2031 na hodnotu 22,8 miliardy dolarů, tedy alespoň podle společnosti Allied Market Research.

V době, kdy AI ohrožuje pracovní místa a tradiční životní dráhy, hledají mladí lidé odpovědi mimo konvenční rámce. Astrologie se tak stává nejen formou zábavy, ale i cestou k pochopení sebe sama a světa kolem nich. Navíc je astrologie alternativou k tradičním náboženstvím.

Jak upozornil The Independent podle studie z roku 2023 z King’s College London patří britská veřejnost k nejméně věřícím na světě – méně než polovina (49 %) se označuje za teisty, což je pokles ze 75 % v roce 1981. Podle údajů agentury YouGov se přitom 35 % žen a 22 % mužů ve Velké Británii označuje za „duchovní“ – Britové tak v průměru o 10 % častěji uvádějí, že jsou duchovní, než že jsou „nábožensky založení“.