Francouzská módní značka Balenciaga před několika dny představila novou kolekci doplňků do domácnosti. K ní také spustila novou kampaň a sérii propagačních fotek, které na sociálních sítích vyvolaly velký rozruch. Figurují na nich děti a podle některých mají sexuální podtext. V jiné reklamě stejní značky se také objevily dokumenty týkající se dětské pornografie.
Balenciaga je dlouhodobě známá svými nevšedními a kreativními produkty. Na říjnové přehlídce značka představila kabelky, které vypadaly jako plyšový medvěd. Ty se teď také objevily na fotkách kampaně s dětmi. Měly je v ruce a medvídci byli oblečeni podle některých do erotického sadomasochistického prádla.
Reakce na sociálních sítích na sebe nenechaly dlouho čekat a brzy se začaly objevovat kritické komentáře. Podle mnoha uživatelů jsou fotky nejen kontroverzní, ale především nechutné, sexualizující děti a odsouzeníhodné. „Chápu, že Balenciaga ráda šokuje, tohle už ale zašlo příliš daleko a je to jednoduše příšerné,“ myslí si jeden z pohoršených komentujících. Podobných komentářů jsou tisíce.
O několik hodin později byly fotky smazány a módní značka na svém instagramovém profilu zveřejnila omluvu. „Upřímně se omlouváme za jakékoli urážky, které naše kampaň mohla způsobit. Naše kabelky s medvídky se v této kampani s dětmi neměly spojovat. Okamžitě jsme odstranili celou kampaň ze vše platforem,“ stojí v oficiálním vyjádření. Svou omluvu zveřejnil na Instagramu také kreativní ředitel značky Demna Gvasalia.
Uživatelé na sociálních sítích také začali poukazovat na to, že v jedné z předchozích kampaní značky byly zobrazené čtrnáct let staré dokumenty týkající se dětské pornografie, které vypadaly jako soudní spisy. „To se tam prostě nemohlo objevit náhodou, musel to tam někdo naaranžovat schválně. A teď ještě ty děti s BDSM medvídkama, achjo,“ píše jeden z uživatelů. Jednalo se o kampaň na kolekci, na které spolupracovaly značky Balenciaga a Adidas.
O dvě hodiny později se tak na oficiálním instagramovém profilu značky objevilo druhé vyjádření. „Omlouváme se za zobrazení znepokojivých dokumentů v naší kampani. Tuto záležitost bereme velmi vážně a podnikáme právní kroky proti stranám odpovědným za vytvoření kulis a zařazení neschválených předmětů pro focení naší kampaně Jaro 23. Důrazně odsuzujeme zneužívání dětí v jakékoli formě. Zasazujeme se o bezpečnost a blaho dětí,“ píše se v prohlášení.
V kampani figurovala také populární modelka Bella Hadid, která je se značkou už dlouho spojována. Ta krátce po zveřejnění obou prohlášení smazala svůj nedávný příspěvek propagující Balenciaga produkty, jinak o celé situaci mlčí. Nevyjádřila se ani Kim Kardashian, která je dlouholetou ambasadorkou značky.