V prostoru sociálních sítí, který často působí jako vyumělkovaná bublina plná filtrů, si francouzská aplikace BeReal tvoří poslední dva roky stabilní místo. Jak název napovídá, jde o to být opravdový - be real.
BeReal láká převážně mladou generaci, která je už unavená z dokonalého prostředí jiných sociálních sítí, převážně Instagramu. Většina uživatelů sdílí jen životní úspěchy, chválí produkty, které by si nikdy nekoupili a obecně řečeno - jsou falešní. I z toho důvodu vznikla aplikace BeReal.
Princip fungování aplikace je jednoduchý. Jednou denně v náhodný čas přijde upozornění, že je „čas být real“. V ten moment máte dvě minuty na to vyfotit denní příspěvek. Vyfotíte vás a i to, co je před vámi. Fotí ale zároveň přední i zadní fotoaparát, proto jsou příspěvky tak autentické. Pokud se do dvouminutového limitu nevlezete, aplikace označí o kolik minut, případně hodin, byl příspěvek nahrán později. Aplikace motivuje k přidávání denních fotek i tím, že nezobrazí příspěvky přátel do té doby, než nahrajete vlastní.
Zároveň můžete jejich příspěvky komentovat a reagovat na ně prostřednictvím tzv. realmojis, což znamená, že sami vyfotíte selfie s takovým výrazem, který zrovna chcete vyjádřit. Na svém osobním profilu uvidíte také vzpomínky, kde jsou všechny vaše příspěvky.
Aplikace od svého vzniku byla dle webu Onlineoptimism stažena 7,67milionkrát. Jen v dubnu tohoto roku si ji stáhlo přes 3,6 milionů uživatelů a denně ji používalo přes 2,93 milionu. Pro srovnání v lednu loňského roku aplikace počítala 10 tisíc aktivních uživatelů.
V současné době BeReal nenabízí žádné reklamy a je v AppStoru a Google Play k dispozici zdarma. Nevydělává tak žádné peníze a je financována externími investory.
Během pandemie zaznamenávala velký boom i jiná sociální síť. Clubhouse byl označován za aplikaci, která našla díru na trhu a očekávalo se, že se zařadí mezi stálice Facebook a Instagram. Teď ale vedení i uživatelé Clubhouse opouští. Je otázkou, jestli nepotká BeReal podobný osud.