Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Influencerka Laduška | foto: Instagram

Laduška propaguje produkty proti celulitidě. Spolupráci ale neoznačuje, mohlo by jít o skrytou reklamu

Desítky influencerů propagují produkty proti celulitidě značky Cellublue. Patří mezi ně například Týnuš Třešničková nebo Laduška Horová. Nikdo z nich však neoznačuje, že jde o spolupráci, značka to po nich totiž prý vyžaduje. Mohlo by se jednat o skrytou reklamu, za kterou hrozí pokuta až dva miliony korun.
  8:30

Lada „Laduška“ Horová, Týnuš Třešničková, Natália Mykytenko alias Mykychick, Teri Hodanová, Simona Holubová známá spíše jako Šílená Nehtařka nebo třeba Agáta Hanychová. Co všechny spojuje mimo to, že jsou populární na sociálních sítích? Všechny z nich propagují přípravky značky Cellublue. Většinou spolupráci ale neoznačují.

Cellublue je francouzská kosmetická značka, která byla založena už před deseti lety. Jejich poslání je údajně vytvářet a znovuobjevovat metody péče o ženské tělo. Jejich produkty se dělí do tří kategorií přípravků proti celulitidě, striím a na hubnutí. Většinou prodávají různé krémy a jiné přípravky, které mají proti všem třem zmíněným kategoriím bojovat.

Na webu prodávají například kapsle, které by měly zvyšovat elasticitu pokožky a snižovat riziko vzniku strií. Jsou k dostání za 559 korun. Sprchový gel proti celulitidě seženete například zhruba za 500 korun a zeštíhlující krém na břicho za 649. Ač se může zdát, že se produkty pohybují ve vyšší cenové kategorii vzhledem k jejich diskutabilnímu účinku, na webu nabízejí téměř nepřetržitě slevové akce. V současné době nabízejí dvacetiprocentní slevu na celý sortiment plus dílčí slevy na jednotlivé produkty. I přes to však může být cena ještě nižší.

Nevyžadujeme označení spolupráce

K propagaci produktů značka nespočet influencerek a každá z nich nabízí vlastní slevový kód, který je vyšší než ten nabízený na webu. „Tak my jsme před chvilkou přijeli z Prahy a já si jdu zase udělat svou večerní Cellublue rutinu. Pak ji jdu dělat i partnerovi, pořád mě totiž otravuje s tím, že mu to je příjemné,“ povídá Horová na Instagramu. „Chtěla bych vám připomenout, že pořád můžete použít můj slevový kód na čtyřicet procent,“ dodává. Kód se čtyřicetiprocentní slevou má i influencerka Šílená Nehtařka nebo Hanychová.

Už několik měsíců však ve většině případů ani jeden z příspěvků není označený jako spolupráce. Značka totiž ani nevyžaduje, aby spolupráce označená byla. K redakci Antiyoutuber.cz se dostalo zadání, které značka influencerům, které oslovuje, s tím, jak by měla vypadat spolupráce na Black Friday slevy. Požadují takové věci jako například ukázku finální ceny s použitím slevového kódu, který influenceři nabízejí nebo určitou barvu nálepky, do které umístí odkaz na e-shop.

Zadání značky Cellublue na spolupráci

Některé požadavky však mohou být přinejmenším problematické. Značka požaduje, aby influenceři nahrávali jen sadu stories, které za čtyřiadvacet hodin zmizí a nepřidávali trvalé příspěvky. „Neoznačujte Cellublue, ani s hashtagem, ani profil. Nevyžadujeme označení spolupráce,“ píše značka drobným písmem na konci zadání. Pokud influencer označí story jako spolupráci, má prý nižší dosah k uživatelům. Dodávají, že nikdy nemají produkty značky Cellublue propagovat formou unboxingu.

Takové příspěvky by se ale dalo označit za skrytou reklamu. Reklamu definuje zákon o reklamě, který následně odkazuje na zákon o ochraně spotřebitele, který definuje skrytou reklamu. „Dle tohoto zákona je skrytá reklama ta, u které není spotřebitel z jejího obsahu, zvuku nebo obrazu schopen jasně a zřetelně poznat, že se jedná o podnikatelem zadanou reklamu,“ uvádí web Právní prostor. Zároveň nemusí být reklama ani finančně kompenzovaná a může jít pouze o takzvanou barterovou spolupráci. Skrytá reklama doporučuje například koupi zboží nebo čerpání služby, ale zamlčuje, že doporučení dává právě zadavatel, respektive ten, kdo má zisk z toho, že adresát službu využije.

Je zároveň nutné dodat, že v Česku není v žádném zákoně jasně definované, jak by přesně měl být reklamní příspěvek označený. Zákon o ochraně spotřebitele pouze říká, že musí být „jednoznačně“ poznat, že se jedná o reklamní sdělení. Konkrétní postup však není jasný. Za přestupek za skrytou reklamu hrozí pokuta až dva miliony korun.

Šílená nehtařka a spolupráce s Cellublue

Redakce Antiyoutuber.cz poprvé oslovila značku Cellublue už na konci května s dotazy, proč nevyžadují označování reklamy a proč by influenceři nikdy neměli označovat její profil na sociálních sítích. Opakovaně však na dotazy nikdo do doby zveřejnění článku nereagoval.

Krátce po zaslání prvního dotazu značce však influenceři začali profil Cellublue na Instagramu označovat a objevovaly se i příspěvky s nápisem spolupráce. Influenceři sice nadále profil označují, označení spolupráce se však ve většině případů vyhýbají.