Červené deštníky, nebo jednoduše deštníkáři, tak se přezdívalo prodejcům lístků na turistické autobusy, kteří se vydávali za dobrovolníky charitativních organizací. Ačkoliv tvrdili, že pomáhají charitě, jejich hlavní činností byl prodej lístků na turistické autobusy. Město nyní zasáhlo a od 1. března platí nová vyhláška, která zakazuje zneužívání sbírek k prodeji lístků, vstupenek či jiných předmětů. Červené deštníky sice zmizely z míst jako Staroměstské náměstí, jak ale nyní informuje známý youtuber Janek Rubeš z kanálu Kluci z Prahy, prodejci nadále zůstávají. K situaci se nyní pro redakci Antiyoutuber.cz vyjádřil pražský zastupitel Giancarlo Lamberti.
Vyhláška podle Lambertiho plní svůj účel vzhledem k tomu, že červené deštníky ze Staroměstského náměstí i dalších lokalit v centru zmizely. „Ale máme signály, že tito prodejci změnili taktiku a pohybují se v civilním oblečení,“ říká Lamberti. Podobné praktiky podle něj nemají v cestovním ruchu místo. „Chceme kvalitní turistické služby, ne podvody a šméčka, která poškozují image Prahy i férovou hospodářskou soutěž. Proto se nyní zaměřuji i na problematiku povolování vjezdů turistických autobusů do památkové rezervace,“ popisuje. O tom ve svém videu promluvil i Rubeš, který zdůraznil, že autobusy pro turisty jezdí na místa, kde se svojí velikostí nemají co dělat.
Jak se s aktuální situací s prodejci lístků na autobusy vypořádává policie? „Městská policie situaci aktivně sleduje a došlo k několika koordinacím v terénu. Kromě pravidelných hlídek v dotčených lokalitách se využívá i monitoring přes kamerové systémy,“ říká Lamberti. Klíčové je podle něj prodejce přistihnout přímo při činu. Jinak je totiž poměrně obtížné prokázat porušení vyhlášky ve správním řízení. Cílem prý není jen pokutovat jednotlivé prohřešky, ale jak sám říká, dlouhodobě potírat nekalé praktiky, které poškozují charakter centra města.
Nová vyhláška neslouží pouze k potírání nekalých praktik, ale také k ochraně důvěryhodnosti a podpory skutečných charitativních sbírek. „Deštníkáři se často maskovali jako charitativní sbírky, aby obešli zákaz pouličního prodeje. To nejen klamalo turisty, ale zároveň poškozovalo důvěryhodnost skutečných neziskových organizací, které v Praze často odvádějí skvělou práci,“ popisuje Lamberti.
Jaké konkrétní změny v turistickém průmyslu Prahy by tedy mohla přinést tato nová vyhláška? Podle Lambertiho nastavuje jasná pravidla a vysílá signál, že Praha chce férový a kvalitní turismus. „Měla by pomoci omezit agresivní prodejní praktiky, které obtěžují návštěvníky i místní obyvatele, a zároveň přispět k vyšší úrovni služeb v historickém centru,“ říká. Dlouhodobě by to podle něj mohlo znamenat čistší a bezpečnější veřejný prostor, kde se turisté i místní nemusí obávat nekalých praktik.