Sdílení osobních dat už není jen vedlejším efektem digitálního života. Pro stále více mladých lidí se stává způsobem přivýdělku. Nové nástroje jim za jejich data nabízejí desítky dolarů měsíčně.
Například nově spuštěná platforma Verb.AI, za níž stojí výzkumná společnost Generation Lab, nabízí uživatelům peníze za instalaci sledovacího nástroje do telefonu. Aplikace pak anonymně zaznamenává například navštívené weby, nákupy nebo používání streamovacích služeb.
Podobné systémy mají firmám a výzkumníkům umožnit přesnější vhled do chování spotřebitelů – nikoli prostřednictvím dotazníků, ale pomocí reálných dat. „Pro desetiletí se výzkum veřejného mínění podobal rozhovoru mezi lékařem a pacientem. My nabízíme něco jako digitální magnetickou rezonanci,“ uvádí Generation Lab ve své prezentaci.
Trend odpovídá měnícímu se postoji generace Z ke sdílení soukromí. Podle agentury eMarketer je až 88 % mladých lidí ochotno sdílet osobní informace se sociálními sítěmi – o dvacet procentních bodů více než u starších generací.
Každý třetí příslušník této věkové skupiny navíc nemá problém s tím, že je sledován online.
Zároveň ale nejde o slepou důvěru. Mladí uživatelé jsou také častěji ochotni si připlatit za zabezpečení nebo po skončení používání služby data mazat. Sdílení dat tak nevnímají jako hrozbu, ale jako směnný obchod – pokud dostanou něco zpět, nevidí v tom problém.