Úzkosti a deprese jsou řešeným tématem jednadvacátého století. Trpí jimi i mnoho influencerů a veřejně o tom mluví, což může pomáhat osvětě. Najdou se ale i tací, kteří se snaží na psychických problémech vydělat. Zahrnují je totiž do propagace firem.
„Když jste zrovna v depresi, tak se vše může zdát černobílé. V tomhle okamžiku jsou všechny barvy hned mnohem hezčí. Jak můžete přidat barvu svým mizerným myšlenkám?“ stálo na Instagramu německé influencerky Cathy Hummels. Popisek přidala k fotce, na které nosí slunečný brýle Sun ‚n‘ Soul Retreat . Fotku již smazala, v komentářích se totiž začala hromadit kritika.
Není to poprvé, kdy se snažila něco prodat ve spojení s psychickým zdravím. Hummels je zkladatelkou projektu Event by CH, která spojuje mnoho influencerů. Společně s kolegy z branže cvičila v jednom z videí jógu při východu slunce v Řecku na pláži. Všichni měli na sobě brýle Sun ‚n‘ Soul Retreat, které propagovali pomocí slov
„Otoč tvář ke slunci a spadnou z tebe všechny stíny,“ která měla opět narážet na psychické problémy.
Influenceři, kteří jsou součástí projektu Event by CH, propagují značky oblečení, kosmetiku, produkty na vlasy, šperky či knihkupectví. Téměř do všech svých reklam zapojují psychické zdraví lidí. V dalším z propagačních videí se pak influenceři společně objímají a zakrývají si hlavu.
„Trpěl jsem úzkostí, závislostí na alkoholu a psychickými problémy,“ objeví se najednou ve videu. Na konci jsou všichni společně zastřeleni. „Přestaňte s tím a milujte sami sebe,“ stojí v textu.
Členové Events by CH schytávají obrovskou vlnu kritiky z řad sledujících i organizací pro duševní zdraví. Německá charitativní organizace pro duševní zdraví Deutsche Depressionsliga, která pomáhá lidem s depresemi, vydala v reakci na reklamy prohlášení s názvem „Deprese není marketingový nástroj“.
„Vadí nám, když některé účty na sociálních sítích a vystupování influencerů vytváří dojem, že deprese je pouze krátkodobým jevem a může být zažehnána například slunečními paprsky. Lidé by neměli psychické problémy používat jako reklamu. Může to být nebezpečné,“ stojí v prohlášení.
Hummels se pár dní po prohlášení organizaci i svým sledujícím omluvila. Prozradila také, že jako teenager bojovala s depresí a snažila se pouze zvýšit povědomí o psychickém zdraví a ukázat, že s tím může bojovat opravdu kdokoliv, ani celebrity nejsou výjimkou.
„Když se ohlédnu zpátky, je mi jasné, že jsem v popiscích některých svých příspěvků pochybila. Pokud lidé, zejména ti s depresí nebo jinými duševními chorobami měli pocit, že je neberu vážně, nebo je to bolelo, je mi líto a omlouvám se,“ napsala německá influencerka.