Neděle 9. února 2025, svátek má Apolena
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Jak se stala Dominique Alagia nejpopulárnější influencerkou? Poslední dobou byla všude, mladí lidé se jí nevyhli

Jak se Dominique Alagia dostala na samotný vrchol žebříčku nejpopulárnějších influencerů v Česku, přestože loni nebyla ani v první patnáctce? Pomohly tomu i její kauzy. Za žebříčkem stojí Centrum marketingového výzkumu a strategického marketingu na Vysoké škole ekonomické. Data výzkumu však poskytují mladí lidé. Letošní žebříček má ještě jedno prvenství, vůbec poprvé není nejznámějším influencerem Česka youtuber Kovy.
  18:00

Kdo je aktuálně nejpopulárnějším influencerem či influencerkou v Česku? O tomto tématu se na sociálních sítích vedou vášnivé diskuze a spekulace už delší dobu, avšak odpověď lze hledat i na základě odborných dat. Centrum marketingového výzkumu a strategického marketingu na Vysoké škole ekonomické nedávno zveřejnilo pravidelný výzkum Influencer monitor zaměřený na popularitu influencerů, z jehož výsledků vyplývá, že aktuálně nejpopulárnější influencerkou u nás je tiktokerka Dominique Alagia.

Jaká kritéria musí splňovat, aby se umístila na prvním místě tohoto žebříčku? Podle autora projektu Influencer monitor Radka Tahala získala Dominique Alagia první místo díky tomu, že ji respondenti výzkumu zmiňovali nejčastěji. Zajímavostí však zůstává, že v posledním průzkumu, který se uskutečnil zhruba před půlrokem, se Alagia neobjevila ani mezi patnácti nejpopulárnějšími influencery v Česku.

Nabízí se tedy otázka, zda mohly aktuální odpovědi respondentů ovlivnit například její nedávná účast v reality show Love Island nebo spojení s několika mediálními kauzami v relativně krátkém čase.

Alagia se skutečně v posledních měsících stala jednou z nejdiskutovanějších influencerek na české scéně. Byla spojována s několika kauzami, od spekulací o vztahu se zpěvákem Benem Cristovao, až po její účast v reality show Love Island. Tím to ale nekončí.

Velkým tématem, zejména ve facebookových skupinách, byl její vzhled, konkrétně spekulace o údajném retušování fotografií. Probírán byl také její bývalý vztah s tiktokerem Janem Michálkem a kontroverze spojené s její kosmetickou značkou. Ačkoliv se kolem ní odehrálo mnoho událostí, většina témat s ní spojených měla spíše negativní nádech.

Dalo by se tedy uvažovat, že nástup Alagii na vrchol žebříčku může být spojen s aktuálními trendy a populárními kauzami, které mohou mít vliv na to, kteří influenceři jsou v danou chvíli nejvíce v popředí, což potvrdil i sám Tahal. „Výzkum přináší procentuální údaje o tom, jak respondenti zmiňují spontánně jména jednotlivých influencerů. Dá se samozřejmě předpokládat, že společenské kauzy mají vliv na to, které influencery respondenti zmíní,“ vysvětluje pro redakci Antiyoutuber.cz Tahal.

Co tedy Alagie umožnilo tento překvapivý posun? „První místo si vysloužila tím, že její jméno respondenti uváděli nejčastěji,“ říká. Jak tedy celý výzkum vlastně vypadal? „Výzkum je založen na dotazníkovém šetření. Šetření probíhá na cílové skupině mladých lidí v ČR ve věku patnáct až čtyřiatřicet let a je reprezentativní. Každoročně realizujeme dvě vlny výzkumu. Používáme ve všech vlnách stejnou metodiku, sledujeme trendy,“ popisuje Tahal.

Respondenti jsou podle něj také dotazováni například na to, jaké sociální sítě používají, které influencery sledují a jak jsou pro ně tito influenceři oblíbení. V rámci průzkumu jsou využívány jak uzavřené, tak otevřené otázky. U uzavřených otázek se zjišťuje, jaké sociální sítě respondenti používají, zatímco otevřená otázka, ve které respondenti vyjmenují dva až pět influencerů, je klíčová pro sestavení samotného žebříčku.

Posun Alagii na první místo lze vzhledem k výsledkům posledního výzkumu označit za poměrně překvapivý. Z čela žebříčku tak sesadila známého youtubera Karla Kováře alias Kovyho, který se na svém kanále může pochlubit téměř milionem odběratelů. Ten se nyní dělí o druhé místo se známou influencerkou Annou Šulcovou. Zajímavý je také pohled na obsah, který influenceři z tohoto žebříčku produkují. Hned několik tvůrců z aktuální top desítky se nezaměřuje na nijak propracovanou nebo inovativní tvorbu. Influencerky jako Alagia, Anna Šulc či Veronika Vobecká jsou známé především svými krátkými videi na TikToku, která často postrádají hlubší obsah či komplexnější zpracování.

Na rozdíl od nich se například tvůrci z žebříčku jako Kovy, Martin „Mikýř“ Mikyska, Vladimír „Vláďa“ Kadlec či Jakub Enžl zaměřují převážně na propracovanější tvorbu, která jim přináší zasloužené výsledky. Všichni tito tvůrci se mohou pochlubit stovkami tisíc sledujících a převážně pozitivními reakcemi. Nejde tedy o influencery, kteří by se do popředí dostali díky skandálům, ale spíše díky kvalitnímu a promyšlenému obsahu.