Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

ilustrační snímek | foto: Antiyoutuber.cz

Influenceři stále častěji propagují vaporizéry. Mnohdy na hraně zákona a kodexů

Popularita vaporizérů se neustále zvyšuje a s tím roste počet jejich uživatelů. Co to ale vlastně je? Obsahují nikotin? Jsou stejně škodlivé jako cigarety? A smí se veřejně propagovat? V poslední době to dělá čím dál tím více influencerů. Nejvíce se mluvilo o Sugar Denny, která všude sdílela „ochucený vzduch.“ Přesto se její publikum skládá zejména z mladistvých, kterým by se taková reklama neměla vůbec zobrazovat.
  13:00

Různě barevné vaporizéry, které mají nejrůznější příchutě, zaznamenal na sociálních sítích prakticky každý. Chlubí se jimi influenceři, ale i ostatní lidé. Jenže co je vlastně takový vaporizér zač?

Vaporizace je jednoduše proces, při kterém se ze vzduchu vytváří pára. Na takovém pricnipu fungují obecně elektronické cigarety jako třeba IQOS, vaporizovat se dají ale i třeba destiláty z konopí. Obecně nemají takové cigarety tak výraznou a pro někoho nepříjemnou příchuť jako klasické cigarety. A co víc, mohou se prodávat i ochucené. Chutnající třeba po melounu, mangu nebo jahodové zmrzlině A tím vzniká první problém. Mnoho z nich je sladkých, chutných a má přitažlivý design, proto po nich touží děti i mladiství. V nedávné studii se ukázalo, že elektronické cigarety používá více mladistvých než cigarety.

Popularitě vaporizérů samozřejmě přispívají i sociální sítě, v čele s influencery, které je propagují.

Riziko existuje

Obecně má mnoho lidí za to, že e-cigarety jsou méně škodlivé než normální tabák, přesto určité riziko představují. Jsou příčinou srdečních onemocnění a ty s obsahem nikotinu vyvolávají závislost. Vzhledem k jejich krátké existenci na trhu se ale stále zkoumají a všechny jejich negativní účinky nejsou ani zdaleka odhaleny.

Podle prodejců jsou ale elektronické cigarety, potažmo vaporizéry, mnohem bezpečnější oproti klasickému tabáku. „Podle národní organizace veřejného zdravotnictví v Británii (PHE) je vaping až o 95 procent bezpečnější oproti kouření klasického tabáku. Z vlastní zkušenosti ovšem mohu potvrdit zlepšení kondice poté, co jsem přešel z klasických cigaret na elektronické,“ vysvětluje Stanislav Jun z e-shopu Eliquidshop.cz. I on si však uvědomuje rizika, která s sebou propagace ze strany influencerů nese. „Obecně bojujeme proti kouření nezletilých osob a několik influencerů jsme již odmítli právě s ohledem na jejich nezletilé publikum. Spolupracujeme výhradně s odborníky, kteří provozují tématicky zaměřené weby s převážně pokročilými modely e-cigaret,“ dodává. Ovšem zdaleka všechny firmy takový postoj ke spolupracím nemají.

Jun zároveň upozorňuje na to, že současný trend elektronických cigaret mezi nezletilými napomáhá pochybným prodejcům k prodávání falešných e-cigaret, u nichž není zaručeno, že splňují všechny certifikace a neobsahují zakázané látky. Zdárným příkladem je Elf Bar 1500, u kterého není známé množství liquidu. Podle českých zákonů se v tuzemsku vůbec nesmí prodávat.

Jak je to tedy se samotnou propagací? V Česku je reklama na tabákové výrobky regulována, ale zejména firmy prodávající e-cigarety neustále balancují na hraně zákona. Vymýšlí nové marketingové strategie a využívají pro propagaci již zmíněné influencery. Kolikrát oslovují influencery, aby jejich produkty doporučili z vlastní vůle, přesto jim kolikrát zaplatí.

Tématu kouření dětí a propagaci ze strany influencerů se před časem věnovala i česká vláda. „Tabákové firmy stále využívají influencery na sociálních sítích, přestože to odporuje regulaci i etickým kodexům. Je potřeba, aby tomu politici i rodiče dětí věnovali pozornost, protože tyto produkty jsou velmi lehce návykové,“ podotkla tehdy na tiskové konferenci Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.

Problematika elektronických cigaret a jejich regulace je v Česku obtížněji řešitelná, protože elektronické cigarety nejsou přímo zařazeny pod tabákové výrobky. Produkty na bázi zahřívaného tabáku již ano. Je ale velmi těžké rozlišit mezi marketingovou kampaní a autentickým osobním sdělením. V USA kvůli tomu již probíhají soudní řízení. Regulace postupně nastavuje i EU.

Co konkrétně je na influencerské reklamě špatně, kdo vaporizéry v Česku a na Slovensku propaguje tak, jak by neměl a co na to ministerstvo zdravotnictví, přineseme v dalších dnech.