Když Sanaa Williams zveřejnila na TikToku video z jídelny na Yale, asi netušila, že tím odstartuje nový trend. Video, ve kterém ukazuje každodenní život na prestižní univerzitě, přilákalo přes milion lajků a stalo se součástí fenoménu, který dnes hýbe sociálními sítěmi. Studenti z Harvardu a Yale se mění v influencery, kteří otvírají dveře elitních univerzit milionům lidí po celém světě. A není to žádný filmový blockbuster – stačí obyčejné záběry z knihoven, kolejí nebo jídelních hal.
„Donedávna kolem toho, jaký je život na školách Ivy League, panovalo určité tajemství,“ popsala Sanna. „Tohle lidem dává přístup do prostředí, o kterém by jinak neměli žádné skutečné informace.“
Na první pohled to může působit banálně, ale popularita těchto videí odráží touhu mnoha mladých nahlédnout za brány nejprestižnějších univerzit světa. „Lidé jsou posedlí tím dostat se na prestižní školy,“ říká Olivia Zhang, studentka Harvardu s deseti miliony lajků na TikToku. Touha být součástí elitního světa je obrovská a sociální sítě ji živí. Díky TikToku se z kampusů staly malá studia, kde každý druhý student míří na kariéru influencera.
Jedním z nejoblíbenějších témat v rámci obsahu z Ivy League je jídlo v menzách. „V poslední době lidi hodně baví sledovat videa s jídlem z harvardské jídelny,“ zmínila harvardská tiktokerka a studentka prvního ročníku Jenny Ng.
S novou slávou ale přicházejí i nové výzvy. Zatímco tradiční kariéry absolventů Harvardu směřovaly do kanceláří Goldman Sachs nebo Googlu, nová generace míří na sociální sítě. A i když příjmy z TikToku nejsou nijak ohromující, spolupráce s velkými značkami jako Chegg nebo Microsoft už dokáže pořádně zahýbat studentským rozpočtem. Podle Zhang jí příjmy z reklamy umožnily žít na úrovni, o jaké by dříve ani nesnila.
Zatímco ta nejbohatší desetina procenta si najímá poradce, kteří jejich dětem pomáhají s přihláškami a esejemi, většina rodin si soukromé kouče dovolit nemůže. Mnoho středoškoláků se proto obrací na TikTokery ze svých vysněných škol, aby od nich získali tipy, jak se na univerzitu dostat.
V roce 2021 se Mack stala virální na TikToku díky tomu, že sdílela svou přijímací esej o smrti své matky. Získala téměř 100 000 sledujících ještě předtím, než vůbec vstoupila na harvardský kampus. „Spousta lidí se k mé eseji vrací a používá ji jako inspiraci pro psaní těch svých,“ říká Mack.
Otázkou pro influencery z prestižních univerzit je, co bude po promocích. Když absolventi opustí kampus, jejich relevance rapidně klesá. „Musím přijít na to, jak přizpůsobit obsah, aby byl pořád zajímavý,“ dodala Williams.