Podle průzkumu Beano Brain si generace Alpha, tedy děti narozené po roce 2010, nejvíc oblíbila YouTube a Netflix, které se na vrcholu žebříčku drží už druhý rok po sobě. Hned za nimi následují Nike, Target a Sour Patch Kids. Do první desítky se dostaly i Nintendo, Oreo, Chick-Fil-A, Amazon a Roblox. Výsledky tak potvrzují, že dnešní děti jsou formovány především digitálními médii, rychlým občerstvením a dostupnými značkami, které dokážou být hravé i konzistentní.
Tradiční hračky ale mizí ze scény. Z celého žebříčku se do top 50 dostaly jen čtyři hračkářské značky, přičemž LEGO jako jediná pronikla do první patnáctky. Jeho úspěch se přičítá častým kolaboracím s dalšími ikonickými značkami – včetně Fortnite, který letos zaznamenal raketový růst o 26 míst a obsadil 35. příčku. Herní svět obecně v žebříčku posiluje: mezi prvními 25 značkami se objevily Nintendo, Roblox i PlayStation.
Podle Helenor Gilmour, ředitelky strategie Beano Brain, se mění samotná definice dětského „coolu“. „Hračky dřív dominovaly dětské kultuře, ale dnešní děti už je často vyměnily za digitální zážitky, jídlo a kosmetiku. Generace Alpha je generací foodie – reaguje na nové chutě, limitované edice a sběratelské momenty,“ uvedla.
Překvapením jsou i beauty značky, které si našly cestu do dětských wishlistů. Sephora obsadila 59. místo (a 11. mezi dívkami), v žebříčku se objevily také e.l.f. cosmetics, Drunk Elephant nebo Sol de Janeiro.
„Generace Alpha má v oblibě spolehlivé, každodenní značky, které ale dokážou být zároveň hravé a umí věci občas trochu promíchat,“ popsala Gilmour. „Jídlo, nákupy a kosmetika dětem dávají něco, co mohou sdílet, ukazovat a vyměňovat – a právě to vytváří jejich ranou kulturní loajalitu. Generace Alpha oceňuje především jasnost, opakovatelnost a zábavu – víc než cokoli jiného.“
Na opačném konci žebříčku skončily značky, které ztratily na popularitě. Nápoj Prime Hydration se propadl o 30 míst na 109. pozici a Barbie od Mattelu letos spadla o 26 míst na 110. příčku.


