Pátek 14. listopadu 2025, svátek má Sáva
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

ilustrační snímek | foto: ČTK

Generace Alpha má jasno: YouTube a Netflix vládnou, hračky ztrácejí lesk

Děti ve věku 7 až 14 let tráví víc času online než kdy dřív – a podle nejnovější studie „The 100 Coolest Brands“ od agentury Beano Brain je to vidět i na jejich žebříčku oblíbených značek. Digitální platformy, jídlo a kosmetika vytlačují tradiční hračky a popkulturu, která kdysi formovala dětství.
  15:00

Podle průzkumu Beano Brain si generace Alpha, tedy děti narozené po roce 2010, nejvíc oblíbila YouTube a Netflix, které se na vrcholu žebříčku drží už druhý rok po sobě. Hned za nimi následují Nike, Target a Sour Patch Kids. Do první desítky se dostaly i Nintendo, Oreo, Chick-Fil-A, Amazon a Roblox. Výsledky tak potvrzují, že dnešní děti jsou formovány především digitálními médii, rychlým občerstvením a dostupnými značkami, které dokážou být hravé i konzistentní.

Tradiční hračky ale mizí ze scény. Z celého žebříčku se do top 50 dostaly jen čtyři hračkářské značky, přičemž LEGO jako jediná pronikla do první patnáctky. Jeho úspěch se přičítá častým kolaboracím s dalšími ikonickými značkami – včetně Fortnite, který letos zaznamenal raketový růst o 26 míst a obsadil 35. příčku. Herní svět obecně v žebříčku posiluje: mezi prvními 25 značkami se objevily Nintendo, Roblox i PlayStation.

Podle Helenor Gilmour, ředitelky strategie Beano Brain, se mění samotná definice dětského „coolu“. „Hračky dřív dominovaly dětské kultuře, ale dnešní děti už je často vyměnily za digitální zážitky, jídlo a kosmetiku. Generace Alpha je generací foodie – reaguje na nové chutě, limitované edice a sběratelské momenty,uvedla.

Překvapením jsou i beauty značky, které si našly cestu do dětských wishlistů. Sephora obsadila 59. místo (a 11. mezi dívkami), v žebříčku se objevily také e.l.f. cosmetics, Drunk Elephant nebo Sol de Janeiro.

„Generace Alpha má v oblibě spolehlivé, každodenní značky, které ale dokážou být zároveň hravé a umí věci občas trochu promíchat,“ popsala Gilmour. „Jídlo, nákupy a kosmetika dětem dávají něco, co mohou sdílet, ukazovat a vyměňovat – a právě to vytváří jejich ranou kulturní loajalitu. Generace Alpha oceňuje především jasnost, opakovatelnost a zábavu – víc než cokoli jiného.“

Na opačném konci žebříčku skončily značky, které ztratily na popularitě. Nápoj Prime Hydration se propadl o 30 míst na 109. pozici a Barbie od Mattelu letos spadla o 26 míst na 110. příčku.