Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav

ilustrační snímek | foto: Instagram, Profimedia.cz

Z reklam vydělávají nejvíc peněz. Musí influenceři reklamu označovat?

Označování reklam patří mezi nejvíce řešené téma v Influencer marketingu. Jak to s nimi tedy je? Stejně jako každá jiná reklama, i ta na sociálních sítích musí být označena. Je to dokonce zakotveno v zákonech. Přesto stále mnoho influencerů spolupráce neoznačuje. Nedávno jsme zmiňovali například Daisy Lee, ale ta rozhodně není jediná.
  11:30

Influencer sdílí na sociální sítě nový batoh - vychvaluje, jak je velký, že se s ním může v pohodě cestovat v letadle a dokonce je ze super materiálu, nepromokne vám. Zkrátka lepší batoh jste jaktěživ neviděli. Na závěr přidává slevový kód, který můžete použít při jeho nákupu. Hezké, řeknete si. Ale nejde o reklamu? Část influencerů ji poctivě označí, ať už hashtagem nebo na Instagramu přímo funkcí tomu určenou. Mnozí influenceři neudělají ale ani jedno a sledující jen tápe, zda je příspěvek reklama nebo ne. Označení by tam přitom být mělo.

Pravděpodobně se nejedná o záměrné porušování zákonů, jde spíše o neznalost. A jak je známé, neznalost se neomlouvá. Nemluvíme zde pouze o placené reklamě, jedná se i o barter, affilate marketing a další formy kolaborace. I dárky, na základě kterých jste požádání o propagaci, se počítají a musí nést řádnou denotaci. Vlivní lidé nemusí dostávat za reklamu peníze, aby měli povinnost ji označit, stačí pouze produkty.

Jak poznat reklamu

Kde se spolupráce označuje? Nejlépe přímo v příspěvku a je fajn, když např. na Instagramu nahoře svítí nápis „placené partnerství.“ Když to ale nelze, nevadí, stačí to podotknout na začátku popisku daného příspěvku.

Jak má reklama na sociálních sítích správně vypadat? Označení musí být zřetelné a jasné. Každý musí z příspěvku poznat, že se jedná o reklamu. V případě videa je nutné důsledně říct, že se jedná o placenou spolupráci. Hashtag není považován za dostatečné označení. Stejně tak reklama, která je vidět až po otevření určitých odkazů.

Speciální podmínky pak panují pro produkty, které propagujeme dětem. Samozřejmě nesmí obsahovat alkohol, tabákové výrobky, hazardní hry, zbraně a střeliva. Pokud tak má nějaký influencer publikum skládající se zejména z dětí a mladistvých, měl by to brát v potaz a nekolaborovat například se značkami vyrábějícími pivo.

Co za postihy hrozí v případě, že reklama nenese označení? Většinou se to řeší pokutou, a to pro obě strany, jak pro firmu, tak pro influencera. Peněžní trest se může vyšplhat až do výšky 5 milionů korun s tím, že pro firmu je většinou vyšší než pro druhou stranu.

Z reklam přitom jde mnohým influencerům nejvíc peněz. Ti, kteří mají aktivní YouTube kanál sice vydělávají i ze shlédnutí, velká část influencerů ale funguje pouze na Instagramu a TikToku, kde je právě placená spolupráce nejsnažší cestou, jak sdílení obsahu zpeněžit.