Influencerům jejich sledující věří, někteří méně, jiní více, ale z výzkumu vychází, že minimálně velká část generace Z hledá inspiraci pro nákup nových produktů právě i influencerů. To však nemusí být vždy nejrozumnější, influenceři totiž mnohdy spolupracují s nejrůznějšími značkami a produkty doporučují spíše na základě smluv a finančního ohodnocení, než podle vlastních pocitů a zkušeností. A právě na to se snaží poukázat nový trend, který se šíří TikTokem.
Hashtag deinfluencing má aktuálně na populární aplikaci přes 60 milionů zhlédnutí a nových videí s označením rychle přibývá. Většinu z nich tvoří lidé, kteří nejsou žádná velká jména ze světa influencerů, ale spíše běžní uživatelé, kteří se snaží ostatním pomoct a varovat je před nákupem věcí, které za to nestojí.
Největší část produktů, od kterých se trend snaží odradit, jsou věci, které sdílí zejména beauty influenceři – makeupy, šampóny či nejrůznější produkty na pleť.
Trend je odpovědí na stále rostoucí seznam věcí, které podle influencerů je zkrátka nezbytné mít. Ať už jde o oblečení značky SKIMS od Kim Kardashian, nejrůznější hrnky na pití, například momentálně populární Stanley Cup, či cokoliv jiného, klidně i rybu v konzervě. Jenže trendy se mění rychle, to, za co dáte jeden měsíce klidně i tisíce korun, může být za měsíc, ale klidně i týden, nahrazeno něčím jiným, co budou influenceři hojně doporučovat a přísahat, že to změní váš život. K lepšímu, samozřejmě.
Umělé řasy v recenzi na řasenku
Deinfluencing přichází v době, kdy se řada sledujících začíná více zajímat o to, zda jsou recenze a doporučení influencerů pravdivá. Může za to i příspěvek beauty influencerky Mikayly Nogueiry, která tam moc chtěla vychválit řasenku od společnosti L’Oreál, že si na část videa nalepila umělé řasy. Na to její sledující přišli a influencerka si tak prakticky ukončila kariéru.
„Není potřeba mít desítky rtěnek a nejrůznějších tvářenek. Trendy, které se neustále objevují na TikToku a Instagramu většinou doporučují věci, pro které řada lidí má už doma adekvátní náhradu,“ myslí si tiktokerka Elle Grey, která se do deinfluencingu zapojila na svém profilu, kde má přes deset tisíc sledujících.
Sledující nový deinfluencing trend milují. „Tenhle trend, který má za smysl skončit s trendy, je můj oblíbený,“ žertuje jedna z komentujících. Ostatní pak děkují, že něco takového bylo na sociálních sítích potřeba.