Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Dětští influenceři | foto: https://www.adweek.com/performance-marketing/what-parents-of-youtube-influencers-need-to-know-to-keep-their-kids-safe/Antiyoutuber.cz

Není jim ani 18, jsou influencery a vydělávají miliony. Politici volají po regulaci

Ochránci lidských práv a zákonodárci začali v posledních letech řešit zcela novou situaci. Dětská práce byla na jejich seznamech již roky, ale co takhle neplnoletí influenceři, kteří natáčí sami od sebe videa a dostávají za to peníze? Jedná se o dětskou práci?
  7:00

Natáčet si tanečky, scénky, zkrátka cokoliv na video, to někdy vyzkoušelo snad každé dítě žijící ve 21. století. Pro většinu dětí je to součástí her, ale pro mladé influencery je to práce. Vyrůstají před kamerou, jejich publikum o nich většinou ví absolutně všechno. Jejich život už není pouhé hraní, chození do školy, dělání koníčků. Celý jejich život se stanem obsahem sociálních sítí, a to i ty nejintimnější okamžiky.

Mnoho influencerů, kteří se proslavili v období puberty nedávno sdílelo, že trpělo psychickými problémy. Takové najdeme i v Česku. Tereza Hodanová, jako teenager známá jako Teri Blitzen, začala natáčet ve třinácti. Že toho na ní bylo moc přiznala sama, zmínila i, že se nevyhnula ani drogám. Gabrielu Heclovou to zase dohnalo až k bulimií. Nemálo slavných zažilo také syndrom vyhoření. Jaký tedy asi pak musí být tlak na děti, kteří ani nejsou náctiletí a sledují je statisíce až miliony lidí?

Děti a miliony odběratelů

Počet dětských influencerů v posledních letech roste. Nejsledovanějším je desetiletý Ryan Kaji, známý jako Ryan’s World. Točí různé challenge, nebo třeba denní rutiny. Na YouTube ho sleduje 33 milionů odběratelů. Je tak slavný, že má vlastní kolekci hraček. Jeho rodiče ho v kariéře podporují. Další známou hvězdou sociálních sítí je například filipínská tanečnice Niana Guerrero. Sleduje jí skoro 15 milionů lidí a natáčet začala v sedmi letech.

Tento nový druh obsahu na sociálních médiích skrývá i mnohé nebezpečí. Dětem hrozí přepracování nebo finanční vykořisťování ze strany rodičů. Ohrožuje to i jejich bezpečí, soukromí a fyzické i psychické zdraví. Žádné zákony pro ochranu dětí vyrábějících obsah na sociální sítě zatím neexistuje. První země, kde se něco takového vůbec začalo navrhovat, je Austrálie.

O opatřeních se nyní mluví i ve Velké Británii. Tamní zákonodárci si uvědomili, že malé influencery mohou do velké míry zneužívat jak rodiče a příbuzní, ale i značky, se kterými mají spolupráce. Navrhují proto, aby se dětem-influencerům stanovily pracovní hodiny a podmínky, třeba tak, jako je to u dětských herců.

Důraz kladou i na diváky takových influencerů. „Dětští diváci, kteří si stále ještě rozvíjejí digitální gramotnost, jsou zvlášť ohroženi v prostředí, kde není vždy vše tak, jak se zdá, a zároveň je zde žalostný nedostatek ochrany pro mladé influencery, kteří často tráví dlouhé hodiny produkcí finančně lukrativního obsahu,“ řekl časopisu Forbes Julian Knight, který se legislativou zabývá.

Dle něj záleží, jak se k problematice postaví britská vláda.