Neděle 21. dubna 2024, svátek má Alexandra

Influenceři a jejich předražené spolupráce | foto: Instagram.comAntiyoutuber.cz

Influenceři si často účtují astronomické částky za spolupráce. Důležitá je ale odezva sledujících

Často hlavním a někdy i jediným přísunem peněz pro influencery jsou spolupráce, za ty si někteří však účtují nesmyslně vysoké částky, které se mohou vyšplhat za minimální práci až na milion korun. Vyplatí se firmám do těchto spoluprací jít? Někteří influenceři pak dokonce berou peníze i za to, že se nedodrží slíbenou kampaň.
  10:09

Zní to krásně. Užívat si život, nedělat náročnou práci a čas od času vzít spolupráci za desítky až stovky tisíc. Je až zarážející, kolik si někteří influenceři účtují za krátké instagramové story či příspěvky, které jim zaberou vytvořit pár minut. Kdo by si nechtěl vydělat stovky tisíc za pouhých pět minut? Mnozí z influencerů si myslí, že je v pohodě účtovat si tak obrovské sumy za tak málo práce a ocenit se tak vysoko není problém, pokud to hloupé firmy zaplatí. Mají pravdu, ale zas tak jednoduché to ale není.

Jedna z prvních kauz influencera a internetové celebrity a peněz ze spoluprací tu byla v roce 2019, kdy známý bavič Kamil Bartošek alias Kazma měl udělat levárnu na neziskovou organizaci. Ten si s neziskovkou pomáhající hendikepovaným domluvil spolupráci, za kterou si vyžádal 484 tisíc korun, jak tehdy informoval web refresher.cz.

Nehledě na to, že se jednalo o velice vysokou částku ještě k tomu, když jde o neziskovku, rozhodli se, že jeho služeb využijí. Dle facebookového příspěvku neziskovky splnil Kazma však pouze pětadvacet procent toho, na čem se dohodli, a tak mu poslali polovinu z domluvené částky. Jedná se tedy stále o štědrý příspěvek a velkou sumu peněz vzhledem k zřejmě minimální odvedené práci ze strany Kazmy.

Kazma to však nechtěl nechat jen tak a rozhodl se, že Černé koně zažaluje. Jedna věc je, že si za spolupráci s neziskovkou řekl tak obrovskou sumu, někteří to však chápou, je to jeho práce, tak proč by se neocenil. Věc druhá je ale neudělat to, na čem se s neziskovou organizací dohodl a ještě k tomu je zažalovat za to, že mu neposlali peníze, které si však ani neodpracoval.

„Hlavně je vidět, že chtěl prachy, protože chtít čtyři sta osmdesát čtyři tisíc od neziskovky je docela síla. Plus to, že tam jela i druhá osobnost Josef Dressler, ale ten jel zadarmo,“ napsal do komentářů pod jedno video uživatel YouTube.

Jiní influenceři se ale ceník svých služeb nebojí pustit do světa úplně. Nedávno ve svých stories zveřejnila slovenská celebrita a influencerka Zuzana Strausz Plačková nový ceník svých služeb. Za jeden příběh na Instagramu si účtuje téměř padesát tisíc korun, za jeden příspěvek se setem příběhů je to skoro tři sta tisíc. Někteří sledující se jí však zastávají, na Instagramu má přes 870 tisíc sledujících a její cena proto může být tak vysoká.

„Je to pro ni práce. Jestli má dobré dosahy, tak proč by o ni firmy zájem neměly?“ napsala do diskuze na Facebooku jedna uživatelka.

Jenže to má háček. Plačková má sice obrovská čísla, důležité je se ale podívat i na to, jak a zda jsou relevantní, například, zda nemá část sledujících koupenou. Dle stránky modash.io má Plačková více jak čtyřicet procent sledujících falešných a při pohledu na její poslední příspěvky má v průměru od deseti do dvaceti tisíc lajků na fotkách, přičemž ty se spolupracemi jsou na tom nejhůř. Ze všech jejích sledujících je na jejím účtu aktivní pouze dvě a půl procenta z nich, což není zrovna hodně.

Plačková má za sebou perné časy. S manželem byla koncem roku 2021 zadržena policií při protidrogové akci, obviněná byla z členství v zločinecké skupině a z drogové trestní činnosti. Nakonec však byla obvinění stáhnutá a obvinění zrušeno.

K vysokým cenám za spolupráce se vyjádřil i český moderátor a zpěvák Leoš Mareš. Ten se také neostýchá svěřit se, kolik si za ně účtuje.

„Tenkrát jsem si řekl, že mám padesát tisíc sledujících, tak příspěvek bude stát padesát tisíc korun,“ vysvětluje v rozhovoru v České televizi Mareš, kolik si dříve účtoval za spolupráce. Nyní je to číslo už daleko vyšší. „V současné době ta cena je čtyři sta tisíc korun. Za čtyři sta tisíc si u mě můžete objednat kampaň na Instagramu, která obsahuje dvě stories, dvě sady videí a dva příspěvky na feed,“ doplňuje Mareš, kolik si za spolupráci na Instagramu účtuje nyní.

Leoš Mareš si plesy užívá hlavně pracovně.

Mareš je ale jeden z nejvlivnějších a nejsledovanějších Čechů na platformě a navíc tady máte jistotu, že vám svoji reklamu provede profesionálně a ne „na koleni“ jako mnoho jiných influencerů, kteří se mu nemůžou rovnat. Falešných sledujících má jen téměř šestnáct procent, což není zas tak vysoké číslo. Druhá věc je však, kolik procent z jeho sledujících jsou u jeho příspěvků aktivní, nejde ani o dvě procenta z nich. Na fotkách má v průměru osmnáct tisíc lajků, což v porovnáním s tím, že ho sleduje přes milion lidí, je opravdu málo. Například na jedné fotce, kde propaguje telefon, má jen tisíc lajků.

Je pak tedy důležitě se zapřemýšlet nad tím, jestli má pro firmy s influencery vůbec smysl spolupracovat za ten velké peníze, protože ukazatelem jsou nakonec samotné interakce sledujících a nikoliv cena, za kterou se influenceři prodávají.