Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

instagram jídlo | foto: Profimedia.cz

Jednorožčímu latté a hovínkové zmrzlině odzvonilo. Instagramu vládne normální jídlo

Instagram a další sociální sítě určují trendy nejen v módě, ale třeba i v tom, jaké jídlo a pití frčí v restauracích. Před několika lety se objevil trend bláznivých jídel - čím nepřirozenější barvy a tvary, tím si provozovatelé slibovali více srdíček na sociálních sítích a více zákazníků. Vědecké studie však ukazují, že lidem se na sociálních sítích líbí spíš normálně vypadající jídlo.
  8:02

Jak upoutat pozornost na Instagramu a vyniknout - takovou otázku si pokládá řada majitelů restaurací a gastro podniků.  Prezentovat a propagovat své podniky se mnohdy snaží hlavně skrze Instagram. Uvažují cestou, že Instagram je pro ně mnohdy primární sociální síť, kde svůj podnik prezentují. Čím větší pozornost restaurace na sociálních sítích dostane, tím navštěvovanější bude. 

Před deseti lety se tak například objevil fenomén originálních a někdy až šílených jídel a nápojů. Vznikla jednorožčí latté, hory z donutů, ale i jídla vypadající jako exkrementy či třeba lidský penis. Snaží se o to do teď a doufají, že fotky bizarních pokrmů přilákají širší publikum. Funguje to ale doopravdy? 

Říká se, že by příspěvky na sociálních sítích měly něčím zaujmout, ať už tím, že jsou netypické, unikátní nebo šokující. Tím se snaží řídit i správci sociálních sítí restaurací. 

Letos v  červnu však byla publikována studie v Journal of Business Research, která zkoumala, jaké příspěvky zaměřené na jídlo mají na Instagramu největší úspěch. Analyzovala dosah více než deseti tisíc fotek jídel z přes osmi set padesáti restaurací.

Ač marketéři a influenceři říkají, že lidé touží po unikátním jídle, studie přišla s překvapivým závěrem. Největší dosah mají právě ty příspěvky, které prezentují „normálně vypadající jídlo“. 

Průměrný uživatel sociálních sítí na nich stráví více než dvě hodiny denně. To znamená, že má čas se podívat na stovky příspěvků. Mozek zpracovává veškerý obsah rychle a tak může instinktivně vnímat lépe obrázky, kde se zmrzlina doopravdy zmrzlině podobá. A spíše jí dá like, než zmrzlině, která bude lehce šílená a bude vypadat například jako duhově zbarvené hovínko.