Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie

Internetem se šíří petice za Instagram takový, jaký býval. | foto: instagram.com/illumitati

Vraťte nám původní Instagram, volají lidé. Připojila se i Kylie Jenner

Uživatelé Instagramu už nechtějí, aby aplikace, která kdysi byla o sdílení fotek, byla jako TikTok. Vznikla petice, Instagramem se šíří příspěvky. A zapojují se i influenceři a celebrity.
  9:30

Jak si možná vzpomínáte, na začátku tohoto roku CEO společnosti Meta Mark Zuckerberg ohlásil nadcházející změny v přístupu k řazení obsahu na Instagramu. Znamenalo to, že příspěvky už nebudou řazené podle toho, co nahrávají vaši přátelé a účty, které sledujete. Podobně jako u TikToku řadí feed umělá inteligence - a ukazuje vám i obsah od účtů, které vůbec nesledujete. 

V poslední době se účinnost nového řazení ještě zintenzivnila. Uživatelé si stěžují, že drtivá většina obsahu, který vidí, jsou reels od úplně náhodných účtů. 

Instagram, potažmo Meta, si od toho slibují, že se přiblíží TikToku, který nyní sociálním sítím vládne. Jenže narazil na citlivém místě - u vlastních uživatelů. Nový styl fungování Instagramu se jim nelíbí a připojují se k petici. Tu zatím podepsalo přes 125 tisíc lidí. 

Stojí za ní fotografka Tati Brueling a jednoduše chce, aby byla aplikace o tom, o čem dřív - primárně o sdílení fotek. 

Vliv Kylie Jenner

Její iniciativu rychle začali sdílet i další. Původní post na Instagramu už má přes 1,4 milionu liků. A celá iniciativa dostala i nečekanou podporu - sdílela ji Kylie Jenner. Jen na Instagramu ji sleduje přes 360 milionů lidí. 

Její vliv byl vidět už v roce 2018. Tehdy zkritizovala nový vzhled Snapchatu.

Účinek jejího Tweetu? Nejdřív propad akcií společnosti, pak samotný Snapchat některé věci vrátil do původní podoby. 

Stane se to i tentokrát?

Opravdu je trochu nepříjemné vidět, jak se Instagram stále více vzdaluje od svého původního formátu, zejména vzhledem k tomu, že se chce vyrovnat TikToku a zoufale se snaží udržet si relevanci.

V mnoha ohledech to dává smysl. Krátká videa, reels, jsou nejrychleji rostoucí formát obsahu nejen na Instagramu. Uživatelské návyky se mění,  Instagram se tomu chce pouze přizpůsobovat. 

Otázkou tedy je, zda lidé skutečně chtějí zážitek podobný TikToku na Facebooku a Instagramu, nebo každá aplikace slouží jinému účelu?