Instagram představil změny minulý týden v pátek. „Historicky jsme umožňovali délku videí pouze do 90 sekund kvůli našemu zaměření na krátká videa, ale slyšeli jsme zpětnou vazbu, že to je příliš krátké pro ty, kteří chtějí sdílet delší příběhy,“ uvedl Adam Mosseri, šéf Instagramu.
Mosseri také zdůraznil, že cílem Instagramu je nabízet co nejlepší nástroje nejen pro vlastní platformu, ale i pro další. Zda však tyto aktualizace Instagramu pomohou získat konkurenční výhodu, zůstává otázkou, zvláště s ohledem na současnou nejistotu ohledně budoucnosti TikToku.
Mateřská společnost Instagramu, Meta, také o víkendu také oznámila spuštění nové aplikace pro tvorbu videí s názvem Edits, která se nápadně podobá aplikaci CapCut, oblíbený nástroj tvůrců TikToku.
„Děje se toho ve světě hodně, ale ať se stane cokoli, myslíme si, že je naší povinností vytvářet ty nejatraktivnější nástroje pro tvorbu obsahu – nejen pro Instagram, ale i pro další platformy,“ řekl Mosseri o nové aplikaci. Ta má být funkční až od února.
Změny se dočkají uživatelé i v rámci svých profilů. Místo čtvercového obříznutí fotek na profilech Instagram nově bude příspěvky zobrazovat v obdélníkové podobě. „Naším cílem je vytvořit jednodušší a čistší prostor, který zachová nebo dokonce zvýší kontrolu tvůrců nad jejich obsahem,“ uvedl šéf aplikace.
Tato skutečnost však nevyvolala pozitivní reakce uživatelů, kteří poukazovali na skutečnost, že jim změna vzhledu narušila jejich profily. „Tahle nová aktualizace Instagramu je šílená,“ napsal například jeden z uživatelů. „To, že Instagram změnil čtvercový layout na obdélníky, musí být jejich nejhorší aktualizace vůbec... co to je?“ ptal se další.
„Uvědomuji si ale, že někteří z vás věnují spoustu času ladění své mřížky, a tato změna vše narušila. Proto pracujeme na zlepšení možnosti přizpůsobit si náhledy,“ uvedl v reakci Mosseri.
Šéf Instagramu na svém profilu také uvedl, že výběry z příběhů by se v budoucnosti mohli dočkat své vlastní sekce. „Highlights jsou skvělým způsobem, jak ukázat své oblíbené příběhy, ale jejich současné umístění je vizuálně komplikované a odsouvá mřížku dolů. Abychom zachovali kontrolu tvůrců, vyvíjíme nástroj, který vám umožní přeuspořádat celou mřížku podle vašich představ,“ prozradil na svém profilu.
Boj mezi Instagramem a TikTokem
Nové změny na Instagramu podle některých souvisí s problémy, se kterými se v USA potýká TikTok. Ve Spojených státech začal minulý týden platit zákon, který zakazuje působení aplikace v zemi. TikTok v rekaci na tuto skutečnost na několik hodin přestal dokonce fungovat. Svůj provoz obnovil až poté, co nový prezident Donald Trump v neděli slíbil vydání výkonného nařízení, které výkonnost zákona odloží.
Od doby, kdy se TikTok stal v roce 2020 populárním, představuje pro Instagram velkou konkurenční hrozbu – odvádí pozornost a čas uživatelů, což donutilo starší aplikaci přepracovat svůj algoritmus.
Konkurenční boj mezi TikTokem a Instagramem tak stále sílí. Zatímco Instagram se snaží přilákat mladší generaci a tvůrce obsahu, TikTok si udržuje náskok díky loajalitě uživatelů a rychlé adaptaci na nové trendy.
Loni v březnu se podle The Guardian stal Instagram nejstahovanější aplikací na světě, a to díky Reels. Jejich spuštěním v roce 2020 Instagram dosáhl výrazného úspěchu – v roce 2023 byla aplikace stažena 767 milionkrát, což je o 20 % více než v předchozím roce, zatímco TikTok dosáhl 733 milionů stažení s nárůstem jen o 4 %. Po pěti letech dominance TikToku (2018–2022) se tak Instagram vrátil do čela.