Kauza kolem známého tiktokera Jana Michálka v posledních dnech vzbudila na sítích veliký poprask. Podle mnoha lidí se zřejmě nevědomky stal součástí čínské propagandy. Nebyl by však jediným tvůrcem, na kterého komunistická země míří. Případů, kdy se do Číny vydávají známí tvůrci, aby často právě i nevědomky napomohli propagandě tamní vlády, v poslední době přibývá čím dál více. Redakce Antiyoutuber.cz se spojila s odbornicí z Asociace pro mezinárodní otázky Ivanou Karáskovou, která popsala, jak účinné tyto akce ze strany Číny mohou být, a na koho cílí.
Obvyklé se cílení na influencery ze strany Číny stalo až v posledních letech. „Jedná se o globální strategii, kde jsou influenceři zváni do Číny, aby viděli to, co jim čínská strana chce ukázat, tedy moderní Čínu, kterou budou pak prezentovat jako ekonomický a nezřídka i politický model k následování,“ vysvětluje vedoucí čínských projektů z Asociace pro mezinárodní otázky Ivana Karásková pro redakci Antiyoutuber.cz. Případů influencerů ze světa, kteří se nechají zlanařit Čínou, je více. Známý příklad je například dříve velmi populární youtuber Bart Baker, který měl na platformě téměř deset milionů odběratelů. Na několik let zmizel, než si lidé všimli, že natáčí videa pro čínský TikTok.
Nejde však jen o věc ze zahraničí, dostala se už i k nám do Čech. „Větší nárůst těchto aktivit lze v České republice pozorovat přibližně poslední rok,“ vysvětluje Karásková. Jaké typy influencerů tedy na tyto propagandistické spolupráce Číny přistoupí? Někteří moc dobře ví, do čeho jdou, jiní zřejmě nemají ponětí. „Někteří influenceři si jsou toho dobře vědomi, zejména ti, kteří v Číně dlouhodobě žijí a znají místní realitu. Jiní mohou být naivní nebo nemají ani základní přehled o tom, co natáčení propagandistických videí pro Čínu skutečně znamená,“ popisuje Karásková.
Jak tedy rozpoznat, že jde o pofiderní spolupráci? Známý youtuber Lukáš Fritscher alis Lukefry na téma čínské propagandy a Honziho Michálka natočil úspěšné video, nyní o tomto tématu promluvil i pro redakci Antiyoutuber.cz. „Já si myslím, že osmdesát procent celého ověřování by měl tvořit obyčejný selský rozum. To znamená, že v okamžiku, kdy mě oslovuje totalitní stát, tak by se mi měla rozblikat červená kontrolka,“ vysvětluje Lukefry. Svěřil se, že jemu žádná nabídka na spolupráci z Číny nepřišla, českých influencerů kterým ano, bude však zřejmě více. „Hovořil jsem s vícero influencery, které dostali podobnou nabídku. Dle mých informací v tom lítaly i některé české agentury, které je s tím oslovovali,“ říká.
Jak tedy vůbec takové spolupráce mezi Čínou a influencery fungují? „Účinnost takové spolupráce závisí na tom, jaký obsah konkrétně tvoří. Čína může influencerovi nabídnout širší dosah, více sledujících a samozřejmě finanční odměnu. Na oplátku influencer přináší své české publikum a pomáhá „vyprat“ propagandu, protože jeho příspěvky působí autenticky, nikoliv jako oficiální čínská kampaň,“ vysvětluje Karásková. Videa mohou podle ní následně využít i v domácí propagandě, kde se budou tamním obyvatelům snažit ukázat, jak nadšený Evropan potvrzuje, že politika Komunistické strany Číny je na správné cestě, když ji obdivují i lidé z Evropy.