Ještě před deseti lety prohlásil Gene Simmons z Kiss, že rock je mrtvý. Podle něj ho „zavraždila“ doba pirátství a sdílení souborů, a kytara se stala reliktem minulosti. Ale jak se ukazuje, zprávy o smrti rocku byly přehnané.
Podle aktuální zprávy Luminate’s 2025 je rock letos jedním z nejrychleji rostoucích žánrů v USA, který překonal i Latin a country. Kytarová hudba se znovu dostává do mainstreamu – tentokrát díky nové generaci kapel i virálnímu oživení těch starších. Jak píše Rolling Stone, „po letech stagnace se rock znovu dostává k mladým posluchačům – a to hlavně díky TikToku a chytrým strategiím vydávání hudby“.
Velkou zásluhu na rockovém comebacku mají mladé kapely, které redefinují jeho zvuk. Britští Sleep Token a švédští Ghost se letos oba dostali na první místo Billboard 200, čímž ukončili několikaletou „rockovou suchou sezónu“. Sleep Token navíc překonali rekord v počtu streamů hardrockového alba za jeden týden. V indie scéně zase kralují Wet Leg, jejichž nové album Moisturizer porazilo i comeback legendárních Oasis. „Všechno je cyklické,“ říká viceprezident RCA Dan Chertoff. „Stačí jeden silný autor, jeden nápad – a ovlivní celý žánr.“
Zatímco noví hráči přinášejí svěží zvuk, TikTok znovuobjevuje staré hrdiny. Creed se nečekaně stali virálním fenoménem díky hitům „Higher“ a „One Last Breath“, které se objevily v stovkách tisíc videí. A dokument Becoming Led Zeppelin poslal streamy Led Zeppelin o 23 % výš, jak uvádí Luminate. Rock tak zažívá dvojí renesanci – nové kapely ho přetvářejí, staré legendy ho udržují v paměti.
Podle hudebního agenta Joshe Klinea (UTA) se rockové kapely naučily fungovat v digitálním světě. „Jsou sofistikovanější, přemýšlejí o vydávání hudby po částech, staví větší a promyšlenější show,“ říká pro Rolling Stone. A Nick Storch z IAG dodává: „Rock má znovu úspěch, protože je čerstvý a autentický. Lidé chtějí něco opravdového – ne jen algoritmicky nalezený pop.“



