Labubu, postava s lišáckým úsměvem a králičíma ušima, se v posledních letech stala fenoménem sběratelského trhu. Jedná se o postavu z knižní série The Monsters hongkongského umělce Kasinga Lunga Ačkoliv běžné figurky od značky Pop Mart se prodávají za zhruba 30–40 dolarů, tato konkrétní verze byla jediná svého druhu. Aukci pořádal prestižní aukční dům Yongle International Auction House, který se jinak zaměřuje spíše na šperky a výtvarné umění.
Za vzácnou, modře zbarvenou figurku, měřící 131 centimetrů, zaplatil před několika dny neznámý kupec celkem 1,08 milionu jüanů (kolem 3,6 milionu korun). S aukční provizí se cena hračky vyšplhala až na čtyři miliony korun, čímž se podle serveru The South China Morning Post stala nejdražší Labubu figurkou všech dob.
Na speciální aukci, označované jako „první světová“ dražba sběratelských Labubu první generace, se celkem prodalo 48 figurek. Druhou nejvyšší částku v aukci získala hnědá Labubu vysoká 160 centimetrů, která se vydražila za 114 086 dolarů. Podle společnosti existuje na světě pouze 15 takových kusů. Další figurky se prodávaly za více než 1 000 dolarů za kus.
„Labubu, původně módní hračka v Číně, se nyní stává globálním uměleckým dílem – skutečně vyvolala celosvětové šílenství,“ uvedl zakladatel Yongle Auction Zhao Xu.
Aukce, která se konala v úterý, přilákala stovky lidí osobně a téměř tisícovku online sběratelů. „Atmosféra byla příjemná a do dražby se zapojilo téměř tisíc sběratelů jak online, tak osobně,“ uvedl aukční dům ve svém prohlášení. „Aukce byla nakonec úspěšně zakončena se 100% úspěšností prodeje, celkovým objemem transakcí 3,7 milionu jüanů a získala ocenění ‚white glove‘, což dokládá uznání trhu a nadšený zájem o trendové umění.“
Virální popularita Labubu výrazně pomohla značce Pop Mart. Roční výsledky ukazují, že hrubý globální zisk čínské společnosti vzrostl v loňském roce o více než 125 %, zatímco tržby na pevninské Číně dosáhly více než 1,09 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 34 % oproti roku 2023. |
Proč jsou lidé ochotni zaplatit za Labubu tolik jako za Range Rover? Odpovědí je globální šílenství kolem této postavičky. Labubu není jen obyčejná hračka. Je to směs umění, bizarního půvabu a sběratelského pokladu. Připomíná potomka severské mytologické bytosti a TikTok hvězdy – a její přeprodejní hodnota často několikanásobně převyšuje původní cenu. Například klíčenky Labubu se na burzách jako StockX prodávají za stovky dolarů.
Poptávka po Labubu je obrovská. Obchody Pop Mart pravidelně hlásí vyprodané zásoby a dlouhé fronty při každé nové edici. Zákazníci hromadně skupují „blind boxy“, tedy krabičky s náhodnou figurkou, a hračky za 28 dolarů se na internetu obratem prodávají za víc než 270 dolarů. Labubu se zkrátka stala globálním popkulturním fenoménem. Mezi jejími fanoušky jsou i celebrity – figurky si na kabelky nebo pásky připínají Lisa z BLACKPINK, Rihanna, Dua Lipa nebo basketbalista Dillon Brooks. Labubu je nejen hravý módní doplněk, ale i symbol současné konzumní kultury.