Úterý 29. dubna 2025, svátek má Robert
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Matcha od Chamberlain Coffe | foto: Instagram Chamberlain Coffe

Kdo nepije matchu, jakoby nebyl. Její celosvětový boom však vede k nedostatku v Japonsku

Zelený čaj matcha se stal globálním fenoménem – sociální sítě zaplavily videa s matcha latté, dezerty a tradičními čajovými rituály, zatímco turisté v Japonsku hromadně nakupují tuto vzácnou surovinu. Raketový růst poptávky však způsobil nedostatek matchy přímo v zemi jejího původu. Některé tradiční čajové značky musely omezit prodej a boj o čajové lístky se přiostřuje.
  22:06

Dvojčata Jasmine a Freya Smith žijící v Tokiu sdílí od roku 2022 na TikToku videa o japonské kultuře, gastronomii a především o matcha nápojích a dezertech. Jejich obsah se stal virálním, ale začátkem letošního roku přišlo nečekané varování: „V Tokiu je momentálně nedostatek matchy,“ oznámila Jasmine svým 47 000 sledujícím.

@freya.jasmine Where to buy matcha in Tokyo 2025 edition!! 🍵🫶🏻 as someone living in Japan 😆 Check out our Tokyo ebook for more recs! Link in bio. #tokyo #japan #matcha #matchapowder #livinginjapan #japantravel #matchatokyo #matchashortage #japanlife ♬ original sound - Freya & Jasmine in Tokyo

Jak píše Bloomberg ve svém článku, hlavním viníkem nedostatku je prudce rostoucí celosvětová poptávka. Podle japonského Ministerstva zemědělství, lesnictví a rybolovu dosáhla v roce 2024 hodnota exportu zeleného čaje, včetně matchy, rekordních 36,4 miliardy jenů (přibližně 5,5 miliard korun), což je nárůst o 25 % oproti předchozímu roku.

Popularitu matchy podporují sociální sítě i turistický boom do Japonska, který zapříčinil slabý jen – v roce 2024 navštívilo zemi 37 milionů lidí, což je o 47 % více než v roce 2023.

Sociální média mají na tento trend zásadní vliv a matcha horečka se mezitím rozšířila do celého světa. Kavárny a čajovny od Austrálie po Spojené státy hlásí rekordní prodeje. Influenceři jako YouTuberka Emma Chamberlain se zapojili do trendu vlastními matcha produkty, zatímco na TikToku se objevují videa s domácími matcha stanicemi plnými tradičních nástrojů.

@chamberlaincoffee leaning into spooky season with a matcha twist… video by @The Koffee Queen ♬ original sound - Chamberlain Coffee

Marukyu Koyamaen, tradiční výrobce čaje z Kjóta s více než třistaletou historií, musel v říjnu omezit prodej kvůli masivní poptávce. „Influenceři na TikToku začali používat naši matchu do svých latte a tím se naše značka přirozeně rozšířila,“ uvedl mluvčí společnosti. Další slavná značka, Ippodo Tea, dokonce dočasně pozastavila prodej některých produktů.

Křehký dodavatelský řetězec matchy navíc přispívá k jejímu omezenému množství. Matcha se vyrábí z jemně mletých čajových lístků pěstovaných ve stínu a sklizených obvykle jen jednou ročně. Situaci komplikuje i stárnoucí populace Japonska, neboť stále méně mladých lidí chce pokračovat v čajovém byznysu. Data ukazují, že zatímco v roce 2000 bylo více než 53 000 farmářů, v roce 2020 se jejich počet snížil na pouhých 12 353.

Zatímco některé tradiční podniky si díky dlouhodobým smlouvám udržely přístup k matcha surovinám, novější kavárny a podnikatelé bojují o každé dostupné množství. Majitelka tokijské kavárny Atelier Matcha Chitose Nagao potvrzuje, že situace je náročná: „Probíhá v podstatě boj o matcha lístky po celé zemi.“ Nagao se zároveň bojí, že situace se ještě zhorší: „Poptávka po matcha je silnější než kdy dřív – a zatím nevidím konec.“