Středa 16. července 2025, svátek má Luboš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Mini-dramata v mobilních aplikacích, fenomén, který explodoval v Asii, se rychle šíří Spojenými státy – a přitahuje pozornost Hollywoodu i investorů. | foto: Reelshort

Mini-dramata na výsluní: TikTokové telenovely dobývají Ameriku

Mini-dramata v mobilních aplikacích, fenomén, který explodoval v Asii, se rychle šíří Spojenými státy – a přitahuje pozornost Hollywoodu i investorů. Formát krátkých, vertikálně natočených epizod s dramatickými zápletkami, jako jsou donucené sňatky s vlkodlaky či miliardáři, zaznamenává obří růst. Nejviditelnějším hráčem je čínsko-americká platforma ReelShort, jejímž hitem se stal seriál The Double Life of My Billionaire Husband. Jen 100 sekund trvá, než hlavní hrdinka uzavře sňatek s „lůzrem a podvodníkem“, aby zaplatila dluhy své matky.
  15:00

Říká se jim mikrodramata – vertikálně natáčené klipy kratší než minutu, které dohromady tvoří filmově dlouhé mýdlové opery. Místo toho, abyste týdny čekali, jestli se Penny probudí z kómatu nebo jestli Luke a Laura stihnou svatbu, vám série jako Fake Married to My Billionaire CEO, Return of the Abandoned Heiress nebo The Quarterback Next Door odhalí děj během několika minut.

Knihovny aplikací jako ReelShort, FlickReels a DramaBox obsahují stovky seriálů rozkouskovaných na šedesátivteřinové části, které se přehrávají automaticky, jeden za druhým. Ideální pro krátkou pozornost typickou pro uživatele sociálních sítí.

Mini-dramata cílí na publikum na platformách jako TikTok, YouTube, Instagram nebo X, kde je vábí minutovými klipy – a následně přesměrovávají diváky na vlastní aplikace a platformy, kde lze odemknout další epizody.

„Mini dramata se podle mě stanou dominantní formou zábavy – možná dokonce předstihnou tradiční filmový průmysl během několika let,“ říká Joey Jia, CEO ReelShortu. Tento typ obsahu se podle odborníků „konzumuje kdykoli během dne – není potřeba trávit dvě hodiny v kině“.

Mikrodramata ovládají žebříčky zábavy v App Store i Google Play. Podle analytické firmy Appfigures byly aplikace ReelShort, DramaBox a DramaWave v únoru letošního roku staženy 34 milionkrát a jejich tržby dosáhly 78 milionů dolarů. Ženy tvoří většinu publika. Podle společnosti Crazy Maple Studio, která stojí za ReelShortem, tvoří ženy 70 % z 45 milionů měsíčně aktivních uživatelů, přičemž polovina z nich je v USA.

Patří mezi ně i šestadvacetiletá spisovatelka Britton Copeland, která po opakovaném zahlédnutí reklamy na TikToku koupila přístup k sérii True Heiress vs. Fake Queen Bee. „Navzdory přehrané herecké akci epizoda končila na napínavém místě a já zoufale chtěla vědět, co bude dál,“ řekla Copeland. „Nakonec jsem si nalila sklenku vína a oddala se tomu, co jsem si určila jako soap operu mé generace.“

Trend, co ovládne Hollywood

Zatímco hollywoodští producenti zvažují, jak tento formát uchopit, v Číně se z něj stal mediální kolos. Tržby v tomto segmentu v roce 2023 přesáhly 50 miliard jüanů (přes 6,9 miliardy dolarů) – více než celý čínský kinotrh.

Čínští producenti podle bývalého investora Reevese Denga nyní každoročně vyprodukují 5 000 až 8 000 nových mini-drama sérií, což je desetkrát více než zbytek světa dohromady. Jen v roce 2024 vznikly tisíce nových firem zaměřených na tento typ tvorby.

Tento model teď proniká do USA – a to nejen skrze aplikace, ale i kapitál a produkční týmy. Rostoucí počet čínských hráčů zakládá produkční základny ve Spojených státech, kde spolupracují s bilingválním talentem a najímají herce, kteří mluví anglicky i čínsky. Agentury tak nyní hledají herce, které by do těchto krátkých filmů obsadili a udělali z nich hvězdy.

Otázkou však pro filmový průmysl zůstává, jak spojit levnou výrobu s hollywoodskými odbory, jak formát monetizovat a zda se soapy příběhy dají rozšířit i do reality TV, true crime nebo dokumentů.

„Je jen otázkou času, než se mini drama od některého z hráčů objeví v jiné podobě – třeba jako klasický TV seriál,“ tvrdí mediální analytik Evan Shapiro. A v době, kdy polovina čínských uživatelů internetu sleduje mini dramata – a třetina z nich denně – je jasné, že tento typ obsahu může být silnějším soupeřem, než se zdá.