Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Mistrovství světa ve fotbale 2022 | foto: Facebook.comAntiyoutuber.cz

Mistrovství světa ve fotbale: hvězdy TikToku, ale i tisíce mrtvých

Mistrovství světa ve fotbale v Kataru se blíží. Tiktokeři vytváří spolupráce a reklamy se jen hemží. Přichází také ale mnoho kontroverzí. Špatné pracovní podmínky a přes šest a půl tisíce mrtvých dělníků.
  10:22

Ač se blíží zima, mistrovství světa ve fotbale, které je obvykle spojené spíš s letními měsíci, je za rohem. Začíná už v neděli, v Kataru. Obsah kolem fotbalového šampionátu plní i sociální sítě. Kromě natěšených fanoušků se zapojují i influenceři a značky se svými kampaněmi. Jenže na to všechno hází stín kritika, která se na šampionát a hlavně jeho katarské organizátory snáší.

Fotbalové mistrovství je promované z mnoha stran. Fastfoodový řetězec McDonald’s přišel se svojí novou a dosud největší globální kampaní s názvem „Wanna go to McDonald’s?“, kterou spustí až na pětasedmdesáti trzích současně. V reklamě můžeme vidět fotbalové fanoušky pokládající v deseti jazycích otázku „Chceš jít do McDonaldu?“. Ve spotu si zahrála například známá TikTok hvězda Khaby Lame, herec Jason Sudekis, nebo K-pop skupina ITZY. Reklama se ve snaze o autenticitu natáčela na čtyřech místech po celém světě.

McDonald’s v Číně má v plánu rozjet akci „midnight riders“. Bude se jednat o jedenáct kurýrů, což je také počet hráčů jednoho týmu na hřišti, kteří budou ve fotbalových dresech rozvážet své objednávky. To vše budou vysílat živě na TikToku.

S blížícím se mistrovstvím se ale objevuje velké množství kritiky a kontroverzí. Podle deníku Guardian zemřelo při přípravách mistrovství v Kataru často na selhání orgánu zapříčiněné těžkou prací přes šest tisíc pět set dělníků. Dělníci byli údajně nuceni pracovat ve velkých vedrech a následně některé z nich i okrádali o mzdu.

K mistrovství se vyjádřil i bývalý finský profesionální fotbalista Tim Sparv. „Všem hráčům, trenérům a fotbalovým svazům. Všem fanouškům a novinářům. Vlastně každému, komu prostě záleží na lidských právech. Mluvte prosím dál o mistrovství světa v Kataru,“ napsal Sparv pro projekt Players Tribune.

Tim Sparv

Sparv se zamýšlí nad úplatkářskými zaměstnanci společností FIFA, kteří dali hlas pro to, aby se letošní mistrovství konalo právě v Kataru. Snaží se také promluvit ke všem fanouškům a hlavně fotbalistům, kteří se zúčastní mistrovství. „Vyzval bych tedy každého hráče, který se těchto kvalifikací zúčastní, aby se alespoň zamyslel nad tím, jak se zachází s migrujícími pracovníky a jak jsou postiženy jejich rodiny. Přemýšlejte o výsadách, které jako hráči máme, a o síle našich platforem. Tito pracovníci nemají stejné privilegium, ale můžeme je podpořit tím, že budeme vyprávět jejich příběhy a společně zvýšíme náš hlas.“

„Jak může, tak malá země bez sportovní tradice zorganizovat, tak významnou událost?“ zamýšlí se v komentáří francouzský deník Liberation. Fotbalová historie Kataru je velmi chudá, což vyvolává otázku, proč se tento rok mistrovství koná právě tam. „Jediným vysvětlením tohoto rozhodnutí je, že FIFA prodala mistrovství světa katarským šejkům,“ dodává německý Bild.

Mnoho celosvětově známých osobností jako například popová zpěvačka Dua Lipa, či bývalý německý fotbalový obránce Philipp Lahm řekli, že se mistrovství nezúčastní z důvodu obavy o lidská práva. S čím dál rychleji blížícím se mistrovstvím se bouří více lidí. V Německu desítky tisíc demonstrantů protestovalo proti mistrovství vyvěšováním plakátů obsahující informace o špatném zacházení s migrujícími pracovníky, porušování lidských práv v Kataru a utiskování tamní LGBTQ komunity.

Se zajímavou informací přišel deník Daily Mail, který tvrdí, že Katar platil stovkám TikTok tvůrcům, aby natáčeli videa v ulicích města Dauhá, ve kterých zpívají a podporují několik různých týmů světového poháru. Jejich cílem bylo vytvořit stovky falešných fanoušků mistrovství. TikTok účet qatarliving s více než čtyři sta jedenácti tisíci sledujícími, zveřejňoval videa fanoušků z různých zemí, mávající vlajkami a zpívající písně, přičemž se procházejí po Corniche v Dauhá. Tato videa mají být údajně falešná.