Netflix spustil třetí kapitolu série Monstrum. V hlavní roli se objevil Charlie Hunnam, který tentokrát opustil image akčního hrdiny a proměnil se v psychicky nemocného muže z wisconsinského Plainfieldu. Seriál režíroval Max Winkler a vedle Hunnama hrají Laurie Metcalf, Vicky Krieps, Tom Hollander a Olivia Williams. Scénář napsali Ryan Murphy a Ian Brennan, kteří už dříve zpracovali kauzu Jeffreyho Dahmera a bratrů Menendezových.
Ryan Murphy k projektu řekl, že Monster nemá být jen o vraždách, ale o kultuře, která si monstra vyrábí sama. „Každý z těchto příběhů je o společnosti, která se dívá a neodvrátí zrak.“ To, co Gein dělal potmě, teď sledují miliony lidí ve 4K.
Ed Gein byl skutečný muž, který v roce 1957 šokoval Ameriku, když policie v jeho domě objevila zbytky těl, trofeje z lidské kůže a důkazy o vykrádání hrobů. Přiznal se ke dvěma vraždám a stal se předlohou pro filmové postavy jako Norman Bates z Hitchcockova Psycha, Leatherface z Texaského masakru motorovou pilou nebo Buffalo Bill z Mlčení jehňátek.
Seriál se nesnaží ukázat Geina jako čiré monstrum, ale jako člověka, který vyrůstal pod vlivem náboženského fanatismu a psychického nátlaku. Ryan Murphy opět rozvíjí svůj typický styl mezi dramatem a hororem. Atmosféra venkova padesátých let je temná, chladná a dusivá. Hudba Maca Quayla umocňuje napětí a kamera sleduje každý detail tak blízko, až diváka nutí odvrátit zrak.
Na ČSFD je Monstrum: Příběh Eda Geina v červených číslech. Kritici se ale rozcházejí v názoru, jak seriál uchopil skutečný příběh. Někteří píšou, že „Charlie Hunnam je děsivý i lidský zároveň“ a že „tohle je konečně zpracování, které Geinovu legendu neglorifikuje“. Jiní si stěžují, že Murphy zbytečně přidává postavy a motivy, které se nikdy nestaly, a vytváří spíš popkulturní koláž než realistický portrét.
Na sociálních sítích se mezitím objevují desítky názorů na výborné herecké výkony a silnou vizuální stránku. „Laurie Metcalf je neuvěřitelná, konečně dostává prostor, jaký si zaslouží,“ píše jeden fanoušek. Jiný kontruje: „Působivé, ale už to začíná být Murphyho fetiš, všechno je přepálené.“ Další komentář shrnuje pocity mnohých: „Nedokážu to sledovat, je to odporné a fascinující zároveň.“ Objevují se i pochvaly pro Hunnama, jehož výkon označují diváci za „nejlepší v kariéře“ a „děsivý i lidský zároveň“.
Osmidílná série rozděluje publikum podobně jako předchozí díly antologie. Někteří diváci oceňují hloubku a psychologii postav, jiní mají pocit, že se z příběhu sériového vraha stal spíš umělecký experiment. „Je to silné, ale poslední díly už Murphy táhne moc daleko,“ zní jeden z častých komentářů. V recenzích se objevují i přirovnání k Mindhunteru, ale část publika kritizuje právě to, že Murphy se na konci pokouší napodobit jeho styl.
Monstrum: Příběh Eda Geina rozhodně není pohodová show. Vyžaduje pozornost a trpělivost, odměňuje silnou atmosférou a výkony herců, ale nešetří na znepokojivých detailech. Pro jedny je to nejodvážnější série z celé antologie, pro druhé nejrozporuplnější. Každopádně potvrzuje, že Ryan Murphy zůstává mistrem v zobrazování temné stránky lidské povahy a v kladení nepříjemných otázek, na které se těžko hledají odpovědi.


