Úterý 3. prosince 2024, svátek má Svatoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Americký youtuber Jefree Star | foto: instagram.com/jefreestar

Někdejší kosmetický gigant padl. Influencerům dluží více než sto milionů korun

Populární kosmetická značka Morphe má už delší dobu finanční problémy. Teď se objevily informace, že její mateřská společnost zkrachovala. Podle dostupných dokumentů by měla značka dlužit influencerům, se kterými spolupracovala, více než 123 milionů korun.
  16:00

Pestrobarevné stíny, make-upy mnoha odstínů a štětce, za které by influenceři dali ruku do ohně. Nic lepšího prý na kosmetickém trhu svého času nebylo. To vše jen za pár dolarů. Dostupné ceny a influenceři byla dvě hlavní lákadla kosmetické značky Morphe. Před pěti lety chtěl mít jejich oční stíny téměř každý. Teď se však ukázalo, že ani dobrý marketing nestačil a firma po několikaletých finančních problémech vyhlásila bankrot. Dluží miliony dolarů několika influencerům.

Kosmetická firma Morphe na začátku tohoto roku začala zavírat všechny své prodejny po celých Spojených státech amerických. Na svém Twitteru poděkovala všem svým zaměstnancům a zároveň zákazníkům vzkázala, že mimo USA zůstanou prodejny otevřené. Brzy však vyšlo najevo, že to není tak úplně pravda. Na TikToku se začaly množit reakce zaměstnanců, kteří tvrdí, že i obchody v Kanadě se budou brzy zavírat.

Už delší dobu se, nejen na sociálních sítích, spekuluje, že má Forma Brands, mateřská společnost Morphe, finanční problémy. V posledních dnech se však začaly objevovat informace, že společnost vyhlásila bankrot. V následujících čtyřech měsících má společnost čas na restrukturalizaci, která by měla stát 33 milionů dolarů.

@jennaguilarcruz Please be kind to your associates. Were all going through a very stressful time right now <3 #morphestores #morphe #morphestoreclosing #morphesale ♬ original sound - 𝒥𝑒𝓃𝓃𝓎 𝒜

Značka Morphe dlouhodobě spoléhala na spolupráci s influencery. Propagovala ji například Jaclyn Hill, spolupracoval s ní i Jeffree Star nebo James Charles. Všichni tři se dají považovat za nejzásadnější americké beauty influencery. A právě jim Morphe dluží nejvíce peněz. Charlesovi by měli vyplatit 2,16 milionu dolarů, Hill 2 miliony a Starovi 1,4 milionů, což je celkem v přepočtu více než 123 milionů korun. Za co konkrétně je však otázkou. Dostupné dokumenty dokazují pouze výši dluhu, ne jeho důvod.

Morphe už dlouho nevyrábí jenom své vlastní produkty, prodává i značky jiných výrobců. V podstatě se tak jedná o podobného prodejce jako je například Sephora nebo Douglas. Mají svou značku, ale prodávají i mnoho jiných.

„V poslední době jsem viděla hodně videí, ve kterých především zaměstnanci řešili to, co se teď děje. A já vám můžu říct, a to říkám jménem značky, která se tam prodává, že jsme o tom nevěděli vůbec nic,“ vzkázala svým sledujícím zakladatelka Suva Beauty Shaina Azad.

Mezi značky dostupné v prodejnách Morphe patří také produkty Jaclyn Cosmetics influencerky Jaclyn Hill, která Morphe mnoho let propagovala. Mnoho uživatelů na sociálních sítích si myslí, že právě díky ní byla síť parfumerií Morphe mezi zákazníky tak oblíbená. Právě proto od ní fanoušci očekávali vyjádření k celé situaci. Ona ale odpověděla jen na jeden komentář na Twitteru se slovy, že má zlomené srdce z toho, co se teď děje.

Morphe spolupracovala i s populární zpěvačkou Arianou Grande. V prodejnách a na e-shopu prodávala produkty své značky r.e.m., které nikdy společnost Froma Brands nevlastnila. Donedávna měli s Grande jen partnerskou spolupráci ohledně prodeje jednotlivých produktů. Teď však celou spolupráci společnost ukončila. Pro zákazníky je šokující, že ani fanoušci populární zpěvačky nemohli Forma Brands zachránit.

Morphe má v současné době na svém internetovém obchodě více než čtyřicetiprocentní slevy. Ve svém oficiálním vyjádření potvrdili, že se ukončení prodeje bude týkat jen kamenných prodejen. Sledující jsou ale skeptičtí. Vzhledem k tomu, že nejdříve tvrdili, že uzavřou obchody jen v USA a následně je začali zavírat i jinde, se jim nechce věřit, že internetový prodej bude dlouho fungovat.

Lesk a bída Morphe

Na trh značka přišla v roce 2008 a stojí za ní sourozenci Linda a Chris Tawilovi. Už od počátku k propagaci používali sociální sítě, převážně Instagram. Největší sláva ale přišla právě díky zmíněným influencerům. Jacklyn Hill značku na svém youtubovém kanále propagovala dlouhodobě, v roce 2017 pak přišla s unikátní paletkou pětatřiceti očních stínů. Ta nebyla vůbec drahá a milovali ji jak makeupoví nadšenci, tak i profesionálové. Jacklyn totiž s Morphe vyvinula speciální složení stínů. O paletku byl obrovský zájem a firmě i Jacklyn Hill se dařilo. Hill později webu Insider prozradila, že v té době se někdy během pár hodin prodaly i stovky tisíc paletek.

Morphe tehdy bylo na vrcholu slávy, i to její vedení tehdy zřejmě přimělo k tomu, co se nakonec stalo celému byznysu osudným, tedy k otevření obchodů. Ten první byl v Las Vegas a u jeho otevření byla v první řadě právě i Hill. Obchody se staly mezi příznivci Morphe populární i proto, že do té doby byly všechny produkty dostupné pouze online. Po Las Vegas se prodejny začaly objevovat po celých USA. Nešlo však o klasické otevírání obchodů, k přestřižení pásky byli pravidelně zváni i influenceři, na které byli lidé schopni čekat i dlouhé hodiny.

Tehdy nerostla jen sláva a zájem o Morphe, ale i hodnota firmy. V roce 2019 měla společnost dle agentury Reuters hodnotu 2 miliard dolarů.

Jenže práce s influencery není jednoduchá, o čemž se Morphe přesvědčilo hned několikrát, poprvé v roce 2018. Jacklyn Hill po obrovském úspěchu první paletky přišla s další, jenže z té byli její sledující naštvaní. Kvalitou prý té původní nesahala ani po kotníky. Za to kromě Hill byla ostře kritizovaná i firma samotná.

Spolupráce Morphe s Jefree Starem byla ke kontroverzi a dramatu odsouzena nejspíš už od začátku. V té době se totiž beuaty influencer v dramatech poměrně vyžíval. Střet s realitou pro Morphe přišel v roce 2020. Star a Morphe tehdy společně uváděli kolekci Blood Lust, jenže její uvedení do obchodů se jen zdaleka podobalo předchozím akcím podobného typu. Star totiž v té době čelil řadě nařčení z rasismu, k tomu navíc vedl spory s několika dalšími influencery, mimo Kat von D například i s Jamesem Charlesem.

Tehdy společnost Morphe nejspíš pochopila, že je čas změnit taktiku. Generace Z totiž o influencery jako byl Star, Hill a Charles začala kvůli jejich četným dramatům ztrácet zájem. Zaměřila se na menší influencery, později, uprostřed pandemie koronaviru, spustila druhou značku Morphe 2, která byla zaměřená primárně na produkty na péči o pleť. Do kampaně dokonce zapojila sestry tiktokerky Dixie a Charli D’Amelio, ani jejich propagace firmě však nepomohla. Vzhledem k finanční nákladnosti propagace dost možná i tento krok přispěl k pádu kdysi nejsilnější značky na online makeupovém trhu.