Pátek 14. listopadu 2025, svátek má Sáva
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Digitální mužnost“: Jak internet formuje dospívající chlapce

Nová studie organizace Common Sense Media odhaluje, že většina dospívajících chlapců pravidelně sleduje obsah, který jim diktuje, jak „být chlapem“ – vydělávat, posilovat, získávat ženy a potlačovat emoce. Takzvaná „digitální mužnost“ se podle výzkumníků stává významnou silou, která ovlivňuje sebevědomí, vztah k tělu i psychické zdraví mladých mužů.
  15:00

Nová studie organizace Common Sense Media upozorňuje na rostoucí vliv takzvaného „digitálního obsahu o mužnosti“ na dospívající chlapce. Tento typ obsahu — často zaměřený na vydělávání peněz, posilování, zbraně, rande nebo získávání žen — se objevuje napříč sociálními sítěmi, a to i bez aktivního vyhledávání.

Podle výzkumu, který zahrnul více než tisíc chlapců ve věku 11 až 17 let v USA, se s tímto obsahem setkává pravidelně až 73 procent z nich. „Dospívající kluci dnes procházejí obdobím, kdy si kladou otázky typu ‚Kdo jsem? Kam patřím?‘ a internet jim na ně nabízí velmi hlasité odpovědi,“ vysvětluje Michael Robb, vedoucí výzkumu Common Sense Media.

Studie ukazuje, že značná část těchto sdělení nese stereotypní nebo problematické genderové obrazy. Až 69 procent chlapců uvádí, že vídají obsah, který tvrdí například to, že muži jsou oproti ženám znevýhodněni, nebo že ženy by se měly starat o domácnost. Téměř všichni respondenti (91 procent) pak přiznávají, že pravidelně vídají vzhledově zaměřená videa a příspěvky — především o svalnatosti, výšce, módě nebo fyzické atraktivitě. „Mnoho rodičů takový obsah nikdy nevidí, ale jejich synové jsou jím doslova zaplaveni,“ dodává Robb. „A to může časem vytvářet nerealistický tlak, že jejich tělo musí vypadat určitým způsobem.“

Výzkumníci zároveň zjistili, že chlapci s největším vystavením „digitální mužnosti“ častěji trpí osamělostí a nižším sebevědomím. Čtrnáct procent z nich uvedlo, že mají nízké sebevědomí, oproti pěti procentům chlapců s nízkou expozicí.

Zajímavým zjištěním je i paradox v emočním projevu chlapců. Ti, kteří byli nejvíce vystaveni online stereotypům, častěji potlačovali své emoce a vyhýbali se zranitelnosti — zároveň ale vykazovali vysokou míru empatie a ochotu pomáhat ostatním. „Neumějí nebo se bojí projevit slabost, ale přitom jim záleží na druhých,“ říká Robb.

Autoři studie zdůrazňují, že klíčovým ochranným faktorem zůstává silné rodinné zázemí. Chlapci, kteří mají blízké vztahy s rodiči, sourozenci nebo přáteli, vykazují lepší duševní zdraví a menší náchylnost k negativním dopadům online obsahu.