Podle odborníků a trendwatcherů se okurky stávají pro Gen Z tím, čím bylo avokádo pro mileniály: potravinou s výraznou vizuální identitou, zdravotními benefity a potenciálem vyjadřovat životní styl. Na rozdíl od avokáda jsou však okurky levné – a právě to z nich činí ideální symbol generace, která vyrůstala v ekonomické nejistotě, ale stále touží po individualitě a „aesthetic“ kultuře.
„Jsou levné, zdravé, vtipné a kontroverzní – všechno, co z potraviny dělá ideální internetový fenomén,“ uvedla Andrea Hernández, zakladatelka trendového newsletteru Snaxshot. „Na začátku pandemie lidé doma experimentovali a zjistili, že okurky se skvěle hodí jako obsah na TikTok.“
Trend rychle zachytil i potravinářský průmysl. Na trhu se objevily okurkové příchutě limonád, chipsů, žvýkaček i vitamínů. Pinterest označil „pickle fix“ jako jeden z hlavních food trendů pro rok 2025. Podle odborníků navazuje tento vývoj na proměnu spotřebitelského chování – místo pokrmů se do popředí dostávají suroviny. Typické jsou tzv. „girl dinner“ talíře nebo charcuterie boardy, které skládají jednotlivé komponenty do estetických sestav.
Trend má ale i kulturní podtext. Jak říká reportérka magazínu Eater Jaya Saxena, dnešní populární potraviny často vyzařují pocit světáctví a individuality: „Olivy, tinned fish, nebo okurky nejsou pro každého. Ale právě tím se stávají symbolem – lidé se kolem nich shromažďují jako kolem sdílené identity.“
O novém trendu psala ve svém newsletteru také Pavlína Louženská. „Není nic, co je poslední dva roky víc #trending než kyselý okurky. A letos to evidentně nebude jiné. Pinterest je dokonce uvádí jako jeden z nejzásadnějších trendů pro 2025. Moje šumavská babička by teď zvedla obočí, ale jak píšu v globálním reportu Culture Connectors, tak svět objevuje, co nám přijde úplně běžné,“ uvádí.
Kam se trend posune dál, není jisté. Influenceři už dnes spekulují, že další velkou potravinou bude něco s vysokým obsahem vlákniny – například fíky, brokolice nebo čočka.