Pondělí 19. května 2025, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Nakládání ovoce a zeleniny chytlo i britského šéfkuchaře Jamieho Olivera. | foto: Reprofoto: DailyMail

Okurky jako nový fenomén Gen Z: Lák místo latté a mikiny s nakládačkami

Na sociálních sítích se rozjel nečekaný trend: okurky. Zejména mezi generací Z získávají nakládané okurky a vše s nimi spojené neobvyklou popularitu. Uživatelé TikToku sdílejí videa, v nichž pijí lák ze sklenic, zkoušejí netradiční kombinace jako okurky obalené v chamoyi, Tajínu a kyselém bonbonovém prášku, nebo si pořizují oblečení s okurkovým motivem. Trendy se nevyhýbají ani celebritám – například zpěvačka Dua Lipa přiznala, že si šťávu z okurek přidává do své dietní koly.
  7:00

Podle odborníků a trendwatcherů se okurky stávají pro Gen Z tím, čím bylo avokádo pro mileniály: potravinou s výraznou vizuální identitou, zdravotními benefity a potenciálem vyjadřovat životní styl. Na rozdíl od avokáda jsou však okurky levné – a právě to z nich činí ideální symbol generace, která vyrůstala v ekonomické nejistotě, ale stále touží po individualitě a „aesthetic“ kultuře.

„Jsou levné, zdravé, vtipné a kontroverzní – všechno, co z potraviny dělá ideální internetový fenomén,“ uvedla Andrea Hernández, zakladatelka trendového newsletteru Snaxshot. „Na začátku pandemie lidé doma experimentovali a zjistili, že okurky se skvěle hodí jako obsah na TikTok.“

Dua Lipa shares new drink recipe combining Diet Coke, pickle juice and jalapeño sauce �� [via dualipaofficial/TT]

5. května 2025 v 19:02, příspěvek archivován: 5. května 2025 v 19:02

Trend rychle zachytil i potravinářský průmysl. Na trhu se objevily okurkové příchutě limonád, chipsů, žvýkaček i vitamínů. Pinterest označil „pickle fix“ jako jeden z hlavních food trendů pro rok 2025. Podle odborníků navazuje tento vývoj na proměnu spotřebitelského chování – místo pokrmů se do popředí dostávají suroviny. Typické jsou tzv. „girl dinner“ talíře nebo charcuterie boardy, které skládají jednotlivé komponenty do estetických sestav.

Trend má ale i kulturní podtext. Jak říká reportérka magazínu Eater Jaya Saxena, dnešní populární potraviny často vyzařují pocit světáctví a individuality: „Olivy, tinned fish, nebo okurky nejsou pro každého. Ale právě tím se stávají symbolem – lidé se kolem nich shromažďují jako kolem sdílené identity.“

TikTok Lauramietlicka 5.5.2025

5. května 2025 v 19:04, příspěvek archivován: 5. května 2025 v 19:04

O novém trendu psala ve svém newsletteru také Pavlína Louženská. „Není nic, co je poslední dva roky víc #trending než kyselý okurky. A letos to evidentně nebude jiné. Pinterest je dokonce uvádí jako jeden z nejzásadnějších trendů pro 2025. Moje šumavská babička by teď zvedla obočí, ale jak píšu v globálním reportu Culture Connectors, tak svět objevuje, co nám přijde úplně běžné,“ uvádí.

Kam se trend posune dál, není jisté. Influenceři už dnes spekulují, že další velkou potravinou bude něco s vysokým obsahem vlákniny – například fíky, brokolice nebo čočka.