Nehemiah Jordan studoval film a psaní na Liberty University a snil o kariéře hollywoodského režiséra. Když ho ale odmítli na stáž, začal hledat cestu, jak rychleji získat kontrolu nad svým časem i příjmy. Narazil na online kurz Closer Cartel, který se prezentuje jako levnější a výnosnější alternativa ke klasické vysoké škole.
Jeho zakladatel Luke Alexander, pětadvacetiletý vysokoškolský odpadlík, slibuje, že za tisíc dolarů naučí mladé lidi prodejní dovednosti, díky nimž mohou vydělávat víc než lékaři. „Cesta přes školu, titul a celoživotní práci už není bezpečná – je to jedna z nejhorších možností, pokud chcete čas, povolání a svobodu,“ tvrdí ve videu.
Jordan kurz absolvoval a brzy pokračoval dalšími programy, tentokrát pod taktovkou Iman Gadzhiho, britského influencera ruského původu s miliony sledujících. Ten provozuje vlastní vzdělávací platformu Educate, která nabízí vše: kurzy detoxikace i základy boxu. Gadzhi ve svých videích nešetří kritikou tradičního vzdělávání: vysoké školy označuje za „moderní otroctví“ a jejich studenty za „idioty“.
Tato nová generace online „profesorů“ těží z nedůvěry generace Z ke klasickému vzdělání, touhy po rychlém úspěchu a nejisté mužské identity. Kromě Gadzhiho a Alexandra do tohoto prostředí patří i dropshippingový podnikatel Jordan Welch nebo „král drahých prodejů“ Dan Lok. Společně oslovují hlavně muže mezi 17 a 25 lety, kterým slibují svobodu, peníze a únik ze systému – bez diplomu, ale za cenu měsíčních poplatků a bez záruky výsledku.
Podle odborníků je tato vlna online kurzů symptomem hlubší krize důvěry v tradiční instituce. „Lidé vždy hledají zlatý prsten – snadné peníze,“ říká Steven Hassan, odborník na kultovní chování. „Ukazují vám videa s Rolls-Royci, krásnými ženami a říkají: je to jednoduché, rychlé, buď jako já. Ale když je požádáte, aby ukázali daňové přiznání za poslední tři roky, nikdy ho neuvidíte.“
Ačkoli Jordan nakonec dokončil vysokou školu, přiznává frustraci: „Co vlastně studujeme? Jaké skutečné dovednosti si odnášíme? To se často ztrácí.“
Přesto statistiky ukazují, že vysokoškolské vzdělání má stále význam – absolventi vysokých škol vydělávají v průměru o 60–70 % víc než ti, kteří studium nikdy nezahájili.