„A než připravíme tyhle lívance, jak je máte rádi? Nadýchané nebo křupavé?“ zazní otázka z úst obsluhy ve videu. Na první pohled se neděje nic zvláštního, než si člověk uvědomí, že řeč je o plyšákovi ve tvaru lívanců. Ne o skutečném jídle.
Dotyčný na videu odpoví, že je chce křupavé, obsluha proto vezme plyšáka a dá jej na pánev, kde předstírá, že je opéká. Před zabalením do papíru je ještě „posype“ cukrem. A je hotovo, spokojený zákazník si odnáší plyšáka domů.
Nejedná se o žádný výmysl, ale realitu, kterou si mohli lidé vyzkoušet v Británii, kde místní značka Jellycat otevřela svůj pop-up obchod. Nejlevnější hračka na místě stála 25 dolarů, tedy hruba 750 korun.
Jejich otevřený obchod znamená jediné. Plyšáci a vycpaná zvířátka jsou dnes již opět v kurzu. Zájem o ně mají nejen malé děti, ale i dospělí, takzvaní „kidults“ – dospělí a teenageři nad 12 let a víc.
Fanoušky mají plyšáci i mezi známými hvězdami. „Miluju své přátele. Ty opravdové. Ty, díky kterým přijdu domů ke hromadě duhy, protože chtějí, abych se usmívala a oslavovala život,“ napsala zpěvačka a herečka Lady Gaga ke své fotce na Instagramu. „Prosím,“ zažertovala naopak herečka Margot Robbie v pořadu The Late Late Show With James Corden před třemi roky, „nikdo neanalyzujte fakt, že je mi 30 a každou noc spím s plyšovým králíčkem.“
A není jediná. Průzkumy zjistily, že čtyři z deseti dospělých Američanů spí s plyšovými hračkami.
Jak poukázal The Economist, jen na TikToku videa označená #Plushies, kde se objevují různé plyšové postavičky a předměty, nasbírala již téměř 8 miliard zhlédnutí.
Zájem o vycpané plyšáky vzrostl podle odborníků během pandemie, kde lidé hledali útěchu v roztomilých hračkách. Melissa Symonds, výkonná ředitelka pro hračky ve Velké Británii ve společnosti Circana, řekla pro BBC News, že dospělí kupují hračky kvůli „pozitivním dopadům na duševní zdraví, protože vyvolávají nostalgii a poskytují únik od globálních nepokojů.
Podle analytické společnosti Circana jsou plyšové hračky druhou nejprodávanější kategorií hraček v Británii a jejich popularita od roku 2021 stoupla o úctyhodných 58 procent. A co víc, dospělí nad 18 let během posledních tří měsíců roku 2024 utratili za plyšáky přes 1,5 miliardy dolarů. Tím dokonce překonali nákupy pro malé děti ve věku 3 až 5 let a stali se hlavní cílovou skupinou pro tento průmysl.