Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Danuše Nerudová na BeReal | foto: Antiyoutuber.cz

Nerudová na BeReal, Babiš na houbách. Politici se snaží přiblížit mladší generaci skrze sítě

Sociální sítě vládnou jednadvacátému století a vědí to i přední čeští politici. Slouží jako hlavní komunikační prostředek s veřejností, které se kromě volební programu snaží přiblížit i jejich běžný život. Politici se nebojí veřejnosti ukázat, že ve volném čase rádi chodí na houby, či se jen povalují na gauči.
  9:18

Sociální sítě se staly nedílnou součástí života většiny české populace. Strávíme na nich několik hodin denně a vědí to i politici. Používají Instagram, TikTok, YouTube, Twitter, Facebook a nově i BeReal, aby svým příznivcům i odpůrcům představili volební program nebo přiblížili jejich život. Nalézt fotku kandidátky na prezidentku, jak sedí na gauči, nebo bývalého premiéra v cool nových teniskách není žádný problém.

O bývalém předsedovi vlády Andrejovi Babišovi se říká, že ho volí zejména důchodci. Jeho marketingový tým se tak rozhodl přiblížit politika mladým lidem. Na Instagramu představuje své nové tenisky a ve stories odpovídá na dotazy o osobním životě a samozřejmě také propaguje program jeho strany. Twitter využívá zejména ke kritizování opozice a nejhojněji s veřejností komunikuje na Facebooku, kde často pořádá různá veřejná vysílání a přidává mnoho videí.

„Sociální sítě jsou ideální pro to, aby politici ukázali, že jsou normální lidé. Snaží se tak přiblížit veřejnosti a předvést jim, že i oni ve volném čase nakupují nebo chodí na houby. Příkladem je třeba Andrej Babiš a jeho fotky z lesa. Na sítích se také často snaží působit na emoce,“ sdělil pro redakci Antiyoutuber.cz politický marketér Karel Komínek.

Bývalá ministryně financí Alena Schillerová se sítěmi také není pozadu. Největší dosah získávala v průběhu pandemie, kdy se zaměřovala na prezentaci na Instagramu a Facebooku. Kromě nových nařízení a ekonomických opatření zde sdílela fotky s rodinou, či světu ukazovala své nové módní kousky.

Za expertku na sítě je považována kandidátka na prezidentku Danuše Nerudová. Kromě Instagramu a Facebooku využívá i BeReal a TikTok. Na BeReal se nebojí postovat fotky, jak sedí unavená na gauči. Na Instagramu pak ukazuje své záliby pro sbírání hub či chytání ryb. Hojně sdílí i své děti, kteří ji pomáhají s kampaní. I proto je studentům a těm nejmladším voličům nejbližší.

Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová se sítím začala aktivně věnovat během pandemie. Svěřila se i, že ji inspiroval Dominik Feri, který měl z řad politiků na sítích zcela nejvyšší dosah. Pekarová přidává třeba fotky, jak leze po horách nebo ovládá letecký simulátor.

Největší dosah má na potencionální voliče stále Facebook. Používá ho většina politiků a profil zde mají všechny věkové kategorie. Instagram, TikTok či zmíněný BeReal nemají takový dosah a vliv na volební výsledky. Důvodem je, že tyto sítě používají mladší věkové kategorie, které buď nemají volební právo či tolik nechodí k volbám.

„Instagram a TikTok nemají na voliče příliš velký vliv. Důvodem je fakt, že jsou to sítě, které využívají nižší věkové kategorie, jejichž názor je nevyzpytatelný. Je u nich také nejmenší jistota, že vůbec přijdou k volbám. Neřeší politiku tolik jako rodiny s dětmi. Nedá se říci, že by TikTok a Instagram neměly na voliče vůbec žádný vliv, ale rozhodně je menší, než u Facebooku,“ dodal Karel Komínek.

Marketér Komínek se vyjádřil i k Twitteru. Přesto, že síť v Česku používá mnohem méně lidí než Instagram nebo Facebook, hlas voličů dokáže ovlivnit poměrně dost. Příčinou je fakt, že síť využívají zejména vlivní a vzdělaní lidé z velkých měst, kteří svými názory ovlivňují veřejnost.

„Pro nejstarší věkovou kategorii, která působí online, by byly nejúčinnější řetězové zprávy. Sítě příliš nevyužívají, ale e-mail má snad každý, kdo používá internet. Je však těžké se dostat k tolika mailovým adresám. Zatím se tento marketingový tah pro starší využívá zejména pro rozesílání dezinformací,“ nechal se slyšet Komínek.