Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Danuše Nerudová | foto: Facebook.comAntiyoutuber.cz

BeReal, TikTok a Instagram. Kandidáti na prezidenta jdou s dobou, ale jen někteří

Sociální sítě jako TikTok, či Instagram jsou velmi populární platformy mezi mladistvými. Tvořit se na ně dá obsah orientovaný na zábavu, či reklamu. Toho se snaží využit i politici a politické strany, snažící se zapůsobit na uživatele těchto platforem.
  16:38

S blížícími se volbami na prezidenta České republiky se na sociálních sítích začínají čím dál více objevovat prezidentští kandidáti. Nejvíce výrazní z nich jsou zejména Danuše Nerudová, Petr Pavel a Andrej Babiš.

Nerudová má svůj vlastní TikTok účet s více než šestačtyřiceti tisíci sledujícími. Ve videích se snaží prezentovat své politické názory a plány, které by ráda uskutečnila jako případná budoucí prezidentka. Veliký úspěch mělo její video s více než 260 tisíci zhlédnutími, ve kterém svým fanouškům představila svého syna Filipa. Ve videu sbírají podpisy a Filip popisuje, jakou dobrovolnickou činnost v kampani své matky provádí.

Obecně se na sítích Nerudová snaží jít s dobou. Používá i momentálně velmi populární aplikaci BeReal. Fotky, které na aplikaci vyfotí, následně často přesdílí i na svůj účet na Instagramu.

@danusenerudova Lepší syny jsem si nemohla přát. Děkuju, Filipe. Není nic, co bychom společně nedokázali. Přidejte se k nám! #prezidentka #danusenerudova #ceskarepublika ♬ původní zvuk - Danuše Nerudová

Petr Pavel se objevil v mnoha videích od tiktokera Jana Špačka. Ten s ním natočil několik krátkých videí, ve kterých mu pokládá humorné otázky a snaží se je udělat spíše vtipné než vážné. Pavel je aktivní i na Instagramu, kde má momentálně přes padesát tisíc sledujících.

@fabulacejanaspacka Kandidát na #prezident #PetrPavel 🪖💅🏻#music #cringe #acdc #tomasklus ♬ original sound - Jan Špaček

Andrej Babiš, který kandidaturu oznámil poměrně nedávno, se snaží voliče zaujmout hlavně na svém YouTube kanále a Facebook profilu. Na YouTube je velmi aktivní, vydává až několik videí denně. Většinou se jedná o krátké pozdravy jeho fanoušků, či jeho názory k nejrůznějším událostem.

Co všechny tyto tři kandidáty na prezidenta spojuje? Všichni jsou velmi aktivní na sociálních sítích a podle předvolebních statistik se jedná o tři nejsilnější kandidáty.

Ostatní kandidáti na svých sociální platformách nejsou až tak aktivní. Jejich počty sledujících se pohybují mezi pár tisíci.

Dle politického konzultanta a zakladatele Institutu politického marketingu Karla Komínka má pro politické strany veliký smysl být aktivní na sociálních sítích. Jedná se o platformy, na kterých se dá komunikovat se svými podporovateli a potencionálními voliči a byla by chyba těchto možností nevyužít. Politické strany potřebují komunikovat neustále, aby upevnili své voličské jádro, to jim sociální sítě umožní,“ poznamenal Komínek.

Sociální sítě ale nejsou novým objevem pro politiky. Známý je například song od bývalého politika Dominika Feriho „VOLBY NEJSOU SEXY, Z NICH NEMÁŠ EREKCI“. V tomto songu se snaží přimět mladé lidi, aby šli k volbám a aby se více zajímali o politiku. Podle Komínka to byl ze strany Dominika Feriho dobrý krok. Přibližoval politiku mladším lidem a zvedl jejich zájem o ni. Nebylo to úspěšné pouze z hlediska toho přimět mladou generaci zajímat se o politiku, ale díky tomu je lehce přitáhl k TOP 09, ve které politicky působil. Voliči do třiceti let jsou nejméně spolehlivý voliči. K volbám chodí spíše starší generace. Byl to tedy zajímavý a kreativní tah, jak získat mladou generaci.

Mezi další virální videa od politiků patří spoty Pirátů. Mezi jejich známější videa patří například song od koalice „Pirátostan“, který má na YouTube už přes sto tisíc zhlédnutí. Pirátská strana je známá pro své komediální videa z volebních kampaní. Sám předseda Ivan Bartoš se nestyděl na sociálních sítích sdílet video na kterém poslouchá v kanceláři českého rappera Dollara Prynce.

Je politická kampaň na sociálních sítích pro politiky úspěšná? Barack Obama se svým týmem při kandidatuře na prezidenta udržoval přes patnáct účtů na sociálních sítích, a dokonce vytvořili i vlastní síť s názvem MyBarackObama.com, na které bylo více než dva miliony profilů. Díky těmto sítím bylo zorganizováno přes dvě stě tisíc akcí a vytvořeno přes pětatřicet tisíc dobrovolnických skupin.

V České republice má skoro každá politická strana určité sociální sítě. Některé tyto strany ale nemají tak veliký dosah, jaký by si pravděpodobně přáli. Na YouTube můžeme najít kanály stran jako ČSSD s devíti set sledujícími, stranu zelených s tisíc šestisty sledujícími, TOP09 s pěti a půl tisíci sledujícími, či Pirátskou stranu s více než jednadvaceti tisíci sledujícími.