Na TikToku i Instagramech se to hemží „love strategisty“ a „dating coachemi“, kteří nabízejí placené kurzy, osobní konzultace nebo kompletní přeměnu image a mindsetu. Někteří si účtují 100 dolarů za konzultaci, jiní prodávají měsíční programy za částky, které odpovídají školnému na vysoké škole. A jejich klientela? Úspěšné, vzdělané a často i vysoce postavené ženy, které jsou z běžného randění unavené.
Jednou z nich byla i Shirley Williams, marketérka z New Yorku. Když v roce 2023 sdílela na TikToku, že investovala 10 000 dolarů do seznamovacího kouče, mnozí ji za to kritizovali. „10k za chlapa, co stejně může odejít? To bych radši jela na dovolenou,“ psala jedna z uživatelek. Shirley se ale nenechala rozhodit.
Služby jí poskytl kouč Anwar White, který se zaměřuje především na úspěšné černošky a ženy z menšin. Williams absolvovala jeho roční program Get Your Guy VIP za 7 000 dolarů, následovaný pokračovacím kurzem Get Your Ring. Součástí balíčku byly osobní konzultace, skupinové hovory, nonstop přístup přes zprávy a on-line kurzy. „Díky tomu jsem přestala jednat impulzivně a začala randit strategicky. Přestala jsem se honit za chemií a začala vnímat, kdo je konzistentní a stabilní,“ vysvětlila.
White učí klientky například tzv. „funneling systém“ – jak postupovat od seznamovací aplikace přes zprávy a telefonáty až k osobnímu setkání. Podle něj je klíčové najít muže, kteří jsou skutečně připraveni na vztah. „Ženy, se kterými pracuji, většinou celý život tvrdě makaly, často v sobě potlačovaly lehkost a ženskou energii. Mojí prací je jim pomoct se znovu cítit bezpečně a hravě,“ vysvětluje.
Sandra Hatton, spoluzakladatelka a ředitelka seznamovací aplikace a matchmakingové služby When We First, působí jako dohazovačka už 15 let. Dohazovači fungují jinak než koučové – místo toho, aby klienty učili, jak být atraktivní pro ostatní, rovnou je seznamují s potenciálními partnery. Podle ní pandemie poptávku po jejích službách výrazně zvýšila. „Dřív jsem musela lidi tlačit mimo jejich komfortní zónu – třeba co se týče věku nebo etnika,“ říká. Dnes prý většina hledá hlavně společné „klíčové hodnoty“.
Shirley se nakonec letos v květnu vdala. O svém partnerovi mluví jen obecně: „Je laskavý, stabilní, emočně inteligentní a vtipný. Nemusím se doprošovat ani dohadovat.“ Kritiku z internetu vnímá jako projev hlubších bolestí: „Mnoho žen nevěří, že by muž mohl být hodnotný investice. Ale já jsem díky té investici našla člověka, který mi zjednodušuje život.“
Shirley přitom není jediná, který investovala peníze do hledání lásky. Kange Kaneene, investorka z New Yorku, zaplatila přibližně 10 000 dolarů za balíček služeb, který zahrnoval pět hodin koučinku, úpravu seznamkového profilu včetně focení a tři měsíce matchmakingu. Luxusní seznamovací průmysl tak zasahuje napříč demografickými skupinami, ale jen pokud si ho může člověk dovolit.