Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Shein bere influencery na výlet. Zaměstnanci ale pracují 18 hodin denně v hrozných podmínkách

Módní řetězec Shein v poslední době čelí velké kritice. Objevují se informace, že jeho zaměstnanci pracují i osmnáct hodin denně v nelidských podmínkách. Teď pozvali influencery do nové továrny, aby podobná tvrzení vyvrátili. Jejich sledující je teď odsuzují.
  14:10

V poslední době se řeší nejen mezi mladými udržitelnost módy více než kdy dřív. Mnozí se snaží omezovat nakupování v takzvaných fast fashion řetězcích a vybírají si oblečení od menších lokálních návrhářů. Začaly se totiž objevovat informace o nelidských podmínkách, ve kterých musí pracovat zaměstnanci některých továren fast fashion a o negativním dopadu tun nového oblečení na životní prostředí.

Fast fashion, nebo v překladu rychlá móda, jsou módní produkty dostupné především v obchodních řetězcích. Oblečení mnohdy není kvalitní, na druhou stranu je vždy inspirované nejnovějšími trendy, levné a rychle dostupné. Denně se vyrobí statisíce nových kusů oblečení, které jsou následně rozesílány po celém světě, což má, společně s neustále se zvyšujícím počtem nových kusů oblečení, negativní a zásadní dopad na životní prostředí.

Jedním z nejdiskutovanějších gigantů rychlé módy je bezpochyby Shein. Internetový obchod je známý velmi nízkými cenami a nepřeberným množstvím oblečení. Denně vyrobí 700 až tisíc nových druhů oděvů. Debaty Shein vzbuzuje právě kvůli nízkým cenám a spekulacím o nelidských podmínkách v továrnách.

Jeden den volna v měsíci

Minulý rok totiž britská televizní stanice Channel 4 zveřejnila dokument, ve kterém její reportérka v přestrojení vyrazili do dvou továren Shein jako zaměstnankyně. Dokument ukazoval šokující podmínky, ve kterých musí zaměstnanci pracovat i osmnáct hodin denně. Někteří z nich mají jenom jeden den volna v měsíci a vydělávají 4 centy dolaru za jeden kus oblečení, který vyrobí. Teď do nejnovější továrny v Číně vedení Shein pozvalo americké influencery, aby jim zaměstnanci ukázali, jak to tam vypadá a že pracovní podmínky pro zaměstnance jsou v naprostém pořádku.

Všech šest influencerů, kteří byli do továrny pozvaní, bylo nadšených z toho, jak továrna vypadá. Mohli vidět, jak se oblečení vyrábí, všichni zaměstnanci měli klid a prostředí bylo krásně čisté. Prý očekávali, že tam bude mnohem více špíny a zaměstnanci budou pracovat po tmě, to se však nestalo. Všichni přidávali videa z nové továrny, kterému Shein říká inovační centrum, aby sledujícím dokázali, že nelžou.

Nutno dodat, že videa byla v podstatě propagační a influenceři ukazovali jen taková místa, která internetový obchod ukázat veřejnosti chtěl. Především kvůli tomu čelí teď skupina amerických influencerů velké kritice. „Je to všechno reklama. Shein si uvědomuje, že by měli něco udělat, tak udělali výlet pro influencery, aby nám řekli, že je všechno v pořádku. Ale ono přece není,“ myslí si jedna z komentujících.

Pevné vztahy s Shein

S největší vlnou negativních komentářů se teď musí vyrovnávat influencerka, která si říká Dani DMC. Se Shein už spolupracuje dlouho, byla na několika výletech pro influencery a také se zúčastnila večere s vedením společnosti. Proto bylo samozřejmostí, že se vydá i na výlet do nového inovačního centra v Číně. Influencerka byla nadšená z toho, jak továrna vypadá a sdílela mnoho videí na sociálních sítích. V jednom ze svých příspěvků uvedla, že je za výlet vděčná a cítí, že jsou její vztahy s Shein pevnější, než kdy byly před tím.

Influencerka popsala, že si promluvila s pracovníky i s vedením a všichni jsou v práci spokojení. „Samozřejmě, že jsou všichni spokojení v nejnovější továrně, kterou Shein prezentuje veřejnosti jako inovační centrum,“ myslí si jeden ze sledujících. Zároveň mnozí upozorňují, že zkrátka není množné prodávat tisíce nových kusů oblečení denně za tak nízkou cen, aniž by zaměstnanci museli pracovat v nelidských podmínkách.

Dani se v příspěvku také snažila vyvrátit dokument televize Channel 4. Prý se Shein tímto způsobem proti lžím snaží bojovat a ukázat, že jejich zaměstnanci mají výborné pracovní podmínky. Na její tvrzení reagovala i reportérka Iman Amrani, která natočila nelidské podmínky v továrnách. „To nejsou lži, existují videa jako důkazy, že se tam lidská práva porušují,“ píše a prosí, aby se Dani na dokument podívala.

Reakce influencerky na všechny negativní komentáře však byla pro mnohé překvapující. Prý má většina komentujících šatník plný oblečení z podobných řetězců, takže nemají právo cokoli komentovat. Ona sama ví mnohem lépe, co se v továrnách děje, než všichni ostatní.