Úterý 29. dubna 2025, svátek má Robert
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lissie Mackintosh | foto: Instagram Lissie Mackintosh

Formule 1 pro generaci Z: Jak influencerky přetvářejí image motorsportu

Mladá generace fanoušků Formule 1 se stále častěji rekrutuje ze sociálních sítí, kde významnou roli hrají ženské tvůrkyně obsahu. Jednou z nejvýraznějších je britská influencerka Lissie Mackintosh, která má na TikToku přes 400 tisíc sledujících a více než 23 milionů lajků. Své publikum oslovuje zejména krátkými zprávami, zákulisními rozhovory a stylovými tipy.
  14:00

„Co Formule 1 vůbec znamená?“ ptá se Lissie Mackintosh ve svém nedávném shrnutí F1 novinek na TikToku, kde svým 400 tisícům sledujících vysvětluje složitosti předsezónního testování. Už jsou to čtyři roky, co pětadvacetiletá britská tvůrkyně obsahu a moderátorka začala sdílet svou F1 analýzu, rozhovory a zákulisní pohledy na styl a krásu.

„Stala jsem se někým, koho bych jako dospívající sama chtěla sledovat – někým, kdo mluví o sportu a zároveň je aktivní na TikToku,“ vysvětlila pro Financial Times Mackintosh.

PSA: F1 is back in 5 DAYS ��️������ #f1 #formula1 #ausgp #f1tiktok #f12025 #raceweekend

3. dubna 2025 v 13:32, příspěvek archivován: 3. dubna 2025 v 13:32

Na TikToku nasbírala 23,1 milionu lajků — 77 procent jejích sledujících tvoří ženy a 70 procent generace Z — a na Instagramu ji sleduje přes 335 tisíc lidí, z nichž 57 procent je ve věku 18 až 24 let. Díky svému online vlivu spolupracovala se značkami jako Charlotte Tilbury, která je partnerem F1 Academy, a její podcast o motorsportu Going Purple se stal výrazným prvkem sociálního pokrytí světa F1.

Influencerky jako Mackintosh představují pro Formuli 1 nové publikum i nový způsob komunikace. Krátké, autentické a emocionálně laděné příspěvky vytvářejí přímé spojení mezi jezdci a fanoušky.

Vliv těchto žen je patrný i na fungování samotné F1. Susie Wolff, ředitelka F1 Academy, popisuje dopad své série jako „efekt F1 Academy“, který podle ní vede ke zvýšení účasti mladých žen v motokárách. „Chceme, aby dívky okamžitě věděly, že v našem sportu mají místo a že jsou tu vítané,“ říká.

Výraznou postavou digitální scény je také komentátorka a bývalá poradkyně v oblasti technologií Toni Cowan-Brown, která založila platformu Sunday Fangirls a působí jako moderátorka několika motorsportových podcastů. I ona se musela naučit čelit pochybnostem o své odbornosti. Zároveň kritizuje marketing F1, který se podle ní dosud ženám příliš nevěnoval. A to i přesto, že ženy tvoří 42% publika Formule 1.

Sociální sítě ale nejsou jen nástrojem komunikace – pro některé jsou i způsobem, jak si financovat závodní kariéru. Dvacetiletá Bianca Bustamante, známá online jako Racer Bia, má 1,6 milionu sledujících na Instagramu a díky své aktivitě se stala součástí vývojového programu stáje McLaren. „Schopnost zaplatit si testování, trénink a přípravu je klíčem k úspěchu,“ uvedla Bustamante. Právě viditelnost na sociálních sítích jí pomohla proměnit závodění ve skutečnou kariérní cestu.

Raceeee week push #f1academy #f1 #fyp #foryou #racing #racer #formula1 #f4 #formulaone #race #bb16

3. dubna 2025 v 13:38, příspěvek archivován: 3. dubna 2025 v 13:38

Předsudky a útoky na ženy v motorsportu však přetrvávají. Naomi Schiff, bývalá profesionální závodnice a nyní moderátorka stanice Sky Sports, mluví o paralyzujících dopadech online nenávisti. „Ty komentáře vás mohou skoro ochromit,“ popsala Schiff, která stejně jako mnoho jiných žen musela čelit sexismu i rasismu na internetu.

V Česku o podobné zkušenosti mluvila ve svém příspěvku Karolina Bulisová, známá pod přezdívkou karolina_f1, která se z influencerky vybudovala na pozici F1 moderátorky na Nově.

Mezinárodní den žen. Heslem letošního, dnešního, je inspirace k inkluzi, k podpoření myšlenky, že ženy jsou důležitou součástí společnosti a patří do všech sfér života stejně rovnocenně jako muži. 

Letos, když jsem tak nějak víc součástí komunity kolem motorsportu, vnímám důležitost toho všeho víc. Ono totiž začít veřejně mluvit o něčem, co si mnoho mužů bere primárně za svoje, za chlapský a rozhodně ne ženský, může být někdy těžký. „Víš ty vůbec, co je DRS?” „Stejně koukáš jen, protože se ti líbí Leclerc.” „Uměla by sis vůbec vyměnit kolo u auta?” Nejspíš ne, ale zas jsem si dokázala opravit pračku. Hlavně to vůbec nevypovídá nic o tom, jestli mám či nemám právo F1 sledovat a veřejně o tom mluvit. 

Může to být ubližující, o to víc ve chvíli, kdy komentáře klesnou k hodnocení vzhledu. Tahle fotka v příspěvku je z EisKing TOUR v Plzni. Byla jsem ve výborný náladě, mezi svýma. A najednou se začaly objevovat komentáře narážející na to, že jsou mi ty šaty nějak těsné, hlavně přes břicho. Dostal by takový komentář některý z mých mužských kolegů? Ne. Maximálně ve vtipu, ne s cílem zranit. 

Důležitější je soustředit se na úplně opačnou energii a lidi. V životě jsem nezažila podpůrnější atmosféru, než když jsem v Kataru vešla do paddocku. Nikdo neřešil, že jsem novinářka, žena, co se zajímá o F1. Setkala jsem se naopak s milýma lidma, s pomocí. „Kdyby cokoliv, vždycky mě tady můžeš oslovit,” řekl mi Will Buxton. Jo, ten Will Buxton, král klišé z Drive to Survive, ale hlavně jeden z nejvýraznějších F1 novinářů. 

Největší roli hraje EisKing, Števo a Pepa. Nikdy mi nepřipadalo, že by na mě pohlíželi jinak, protože jsem žena. Naopak dokázali jako nikdo ocenit, že můj pohled na celý F1 svět se určitě liší, což je nejen v pořádku, ale i žádoucí. Dali mi šanci, začali se mnou pracovat a u toho mi každý den dávají pocit, že je moje názory a pohledy zajímají, že ví, že tomu rozumím a že jim je jedno, jestli si umím vyměnit kolo u auta.

Občas mi napíše nějaká slečna, že jsem inspirací. Za to děkuju neskutečně, dojímá mě to. Ale hlavní je, že když jsem schopná teď kariéru světem motosportu nějak směřovat já, dokážete to taky. Girl power! #GRLPWR

8. března 2024 v 11:18, příspěvek archivován: 3. dubna 2025 v 13:35