Sociální sítě v dnešní době používá téměř každý. Dá se na nich ale dostat téměř k jakémukoliv obsahu, který může být dobrý, ale zároveň i škodlivý. Mnoho rodičů nemá problém s tím, že jejich děti používají sociální sítě třeba i od první třídy základní školy. To má ale obrovský vliv na jejich celkový vývoj a může to vést ke spoustě problémů.
Jak už to bývá, když se dětem něco zakáže, mají tendenci dělat to ještě víc. Takový výsledek by mohl mít i zákaz užívání sociálních sítích. Je proto nejspíš dobré sociální sítě dětem povolit, ale zároveň mít přehled o tom, jaký obsah děti sledují. Ke stejnému názoru se přiklání i psycholožka Alžběta Pošmourná, podle které je velmi důležité, aby mezi rodiči a jejich dětmi fungovala komunikace. Jedním z největších problémů je přebírání hodnot různých influencerů. Ti totiž často na sociálních sítích ukazují pouze luxusní životní styl, bohatství a bezstarostnost.
„Někteří influenceři mají názor, že v životě musíte dosáhnout třeba bohatství a pouze potom budete něco znamenat, budete šťastní, přitažliví a tak dále. A může vzniknou to, že se člověk ztotožní jenom s tímto názorem a už vůbec nemusí vidět, že člověk může být šťastný, i když bydlí třeba v bytě, nemá miliony sledujících, ale může být šťastný i v tom normálním odlišném životě,“ řekla pro redakci Antiyoutuber.cz Pošmourná, která se zabývá psychologickým poradenstvím pro děti, mládež i dospělé. Děti mají navíc tendenci neustále se s někým srovnávat a protože ještě nedokážou nad některými věcmi racionálně přemýšlet, mohou si poté myslet, že jsou méněcenné.
„V těchto případech mohou lidé dostat úzkosti z toho, že podle nich nedokážou žít takový život, jako jejich oblíbení influenceři. Úzkosti bývají často více u dívek, které třeba nedokázaly jíst stejně málo, udělat si dokonalý makeup a zkrátka nedokážou vypadat tak, jako jejich oblíbené influencerky. Opravdu se mohou velmi projevovat frustrace a člověk získá nereálné očekávání od života,“ řekla Pošmourná. Spousta influencerek navíc provádí různé úpravy na vlastním těle a i kvůli tomu mohou mít některé slečny pocit, že nejsou dostatečně atraktivní.
Je opravdu hodně influencerek, které si nechaly zvětšit prsa, upravit nos, zvětšit rty a tak dále. Slečny, které třeba nemají od přírody příliš objemná prsa, si potom mohou zoufat a vsugerovat si do hlavy, že skutečně nejsou atraktivní a dostatečně vyvinuté. Některé slečny jsou dokonce se svým tělem natolik nespokojené, že se nakonec rozhodnou podstoupit plastickou operaci a nechají si třeba zvětšit prsa, nebo upravit nos. V dnešní době si navíc spousta influencerek upravuje své fotky a i to může být veliký problém. Slečny totiž mohou zcela ztratit zájem o svůj naturální vzhled a veškeré věci, které se jim nelíbí, upravovat.
Spousta influencerů také propaguje různé produkty, které doporučují svým sledujícím. Influencery většinou sledují tisíce až miliony dětí, na které kolikrát influenceři schválně cílí. I to ale může být veliký problém. „Když jim bude nějaký influencer, kterému věří, tvrdit, že když si koupí nějaký produkt, tak jim třeba narostou svaly, holkám zase řasy, tak ty děti si to prostě většinou koupí, protože jejich mozek není natolik vyzrálý na to, aby vyhodnotil, že to třeba nemusí být pravda, nebo že si to v tuto chvíli opravdu nepotřebují koupit,“ vysvětlila Pošmourná.
S podobnými věcmi se setkáváme dnes a denně. Influenceři nabízejí různé produkty, tvrdí, jak jsou s nimi spokojení, ale kolikrát je ani sami nepoužívají. Protože za reklamu dostanou zaplaceno, svým sledujícím konkrétní produkty vychvalují a poté jim ukážou odkaz, přes který si mohou produkty zakoupit. Spousta lidí navíc slyší na různé slevy a influenceři často nabízejí slevové kódy s jejich jménem. Někdy dokonce hrají na to, že sleva nebude trvat dlouho a také tím spoustu lidí nakonec zlomí a ti se rozhodnou si produkty koupit. Velký problém je, že někteří influenceři propagují věci, které pro děti rozhodně nejsou vhodné.