Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Taylor Swift je oceňovaná hudebnice. | foto: Instagram Taylor Swift

Recenze: Midnights od Taylor Swift je jejím nejtemnějším albem, láme rekordy oprávněně

Po svých posledních dvou albech, ve kterých se hudební kariéra Taylor Swift vydala směrem indie folku a alternativního rocku, přichází zpěvačka opět s čistě popovým počinem. Midnights je album složené ze 13 písní vyprávějících příběhy o 13 probdělých nocích v průběhu jejího života.
  5:00

V srpnu na předávání cen MTV Video Music Awards Taylor Swift kromě výhry tří cen za hudební videoklip „All Too Well: The Short Film“ oznámila své nové album Midnights. Pro fanoušky to bylo poměrně překvapivé, čekali, že zpěvačka nevydá nové album předtím, než dokončí přehrání svých předchozích alb. S tím začala kvůli tomu, že její původní vydavatelství jí vlastnictví alb odepřelo. Následně ho koupil kontroverzní Scooter Braun a všechna alba Swift tak připadla jemu.

Scooter Braun je v hudebním průmyslu poměrně známé jméno. Jeho klienty byli například Justin Bieber, ale i rapper Kanye West. Právě s ním se v roce 2016 podílel na vytvoření hudebního videoklipu k songu Famous, ve kterém je Taylor Swift zobrazená téměř nahá, mezitím co West v písni rapuje „I feel like me and Taylor might still have sex. Why? I made that bitch famous“. V reakci na ostrou reakci Taylor Swift, ve které se proti textu písně i videoklipu ohradila, zveřejnila tehdejší manželka Kanye Westa Kim Kardashian West účelově sestříhaný záznam hovoru, ve kterém měla Swift s obsahem písně souhlasit. Toto vyústilo v mediální skandál, ve kterém byla zpěvačka terčem internetové šikany a její popularita prudce upadla.

Ačkoliv v roce 2020 unikl na internet nesestříhaný záznam předmětného hovoru, který potvrzuje verzi Taylor Swift, vlastnictví svých alb se jí získat nepodařilo. Rozhodla se proto, že všech svých původních 6 alb nahraje a vydá znovu. Tak se také stalo. V roce 2021 přehrála alba Fearless a Red. Letos však zatím s vydáváním svých starých alb nepokračuje a namísto toho se rozhodla nahrát zbrusu nové.

Žádný singl předem

I přestože vydání nepředcházel žádný singl, který by rozšířil povědomí veřejnosti o nadcházejícím albu, stalo se Midnights okamžitě po vydání rekordy lámající klasikou. Deska se stala nejvíce streamovaným albem za čtyřiadvacet hodin na Spotify s více než 184 miliony přehrání a pokořila tak streamovací giganty jako je Kendrick Lamar či Drake. Alba se již za prvních pět dnů prodalo v USA více než milion kopií, čímž se stalo první s více než milionem prodejů za týden od roku 2017. Kdo milion za týden pokořil tehdy? Opět Taylor Swift, tehdy s albem Reputation.

Jenže tím překvapení pro fanoušky nekončily. Ve tři hodiny ráno vydala speciální edici alba s přídomkem „3am edition“. V té bylo dalších sedm písní, které se hudebně významně odlišují od standardní edice alba.

Midnights je po třech letech opět albem, ve kterém zpěvačka vypráví své osobní příběhy a čerpá ze svých vlastních vzpomínek. Ústředním tématem alba jsou, jak už je pro Taylor Swift typické, láska, vztahy, rozchody a zamilovanost. Midnights v sobě však skrývá mnohem víc a Taylor Swift v něm odhaluje také své strachy, smutek, úzkosti a značnou dávku sebereflexe, a to zejména v písních jako je Anti-Hero, Midnight Rain či High Infidelity, ve které se přiznává ke své nevěře. Ačkoliv se jedná o popové album plné líbivých melodií a veselé produkce, jde zároveň o textově nejtemnější album zpěvačky. Tak ho ostatně označila sama.

Ani génius Taylor Swift, jak sama sebe nazývá v písni Mastermind, nedokázal však předpokládat, že album obsahující písně jako Karma a Vigilante Shit, jejichž hlavním tématem je pomsta, vyjde zrovna v době, kdy se kariéra Kanye Westa začne rozpadat a jeho popularita spadne na hlubší dno, než kdy spadla ta Taylor Swift. Texty jako „karma’s gonna track you down, step by step, from town to town“ tak snad ani nemohly být trefnější. Zřejmě nejvíce emocionálním momentem alba je pak píseň Bigger Than The Whole Sky, která reflektuje ztrátu blízkého člověka, myšlenky, jak by život vypadal, pokud by tato osoba byla na světě déle a beznaděj z toho, že to nikdy nezjistí.

Taylor Swift tak opět nezklamala a vytvořila album plné poutavých melodií a poetických textů, díky kterým jí lze snadno odpustit občasné přešlapy jako jsou například sloky „sometimes, I feel like everybody is a sexy baby“ nebo „draw the cat eye sharp enough to kill a man“. O kvalitě alba také svědčí nadšené recenze, kdy se Midnights na serveru metacritic drží na celkovém hodnocení 85 procent a řadí se tak mezi nejlépe hodnocená alba tohoto roku.