Téměř každý v dnešní době využívá chytrý telefon, díky kterému si může snadno vyhledat všemožné informace, komunikovat s přáteli a sledovat různá videa. U spousty lidí ale může na telefonu vzniknout závislost, která může vést k naprostému uzavření se před okolním světem. K chytrým telefonům navíc mají přístup i malé děti, které by ho nejspíš vůbec neměly vlastnit.
Existuje spousta studií, ve kterých se výzkum věnuje vlivu telefonu na člověka a zjistilo se, že při dlouhodobém užívání telefonu dochází k chemické nerovnováze mozku. „U dětí a mladistvých se to děje nejvíc. Ta nerovnováha může mít vliv na deprese, úzkosti, nespavost, impulsivní chování a dokonce se vám mohou zpomalit i mozkové signály a některé mozkové funkce. Podle výzkumů by tablety a telefony děti do tří let vůbec neměly mít. Děti se totiž učí rychle díky tomu, že mají oproti dospělým dvakrát více receptorů. Když ale dostanou tablety nebo mobily, jejich receptory nedostávají ty správné podněty a nedochází ke správnému vyvíjení mozku,“ řekla pro redakci Antiyoutuber.cz psycholožka Alžběta Pošmourná, která se zabývá psychologickým poradenstvím pro děti, mládež i dospělé.
Děti ve věku od tří do pěti let by prý měly telefon užívat maximálně hodinu denně, ale zároveň ne v kuse. Dospívající děti by prý měly být na telefonu maximálně šest hodin denně. „Mění to strukturu mozku. A mění ji to dokonce natolik, že se snižuje i IQ, zhoršuje se paměť, kognitivní funkce a má to vlastně i návaznost na sociální vazby, motorické a verbální funkce. K takovému zhoršení mladistvým stačí být denně na telefonu dvě hodiny,“ řekla Pošmourná.
Co se týče závislosti na telefonu, může za ni převážně levný dopamin, který začne mozek vyplavovat. Téměř každý člověk si na telefonu najde něco, co ho baví a co ho nutí se na telefon vracet. Někdo telefon využívá především kvůli sociálním sítím, jiný zase kvůli hrám a někdo samozřejmě i kvůli práci. „Ve všech závislostech na telefonu hraje svou roli levný dopamin. Protože se cítí dobře, některé děti, které na telefonu tráví hodinu v kuse, budou mít i po této v podstatě krátké době problém se od telefonu odtrhnout. Proto se říká, že by se měl čas na telefonu dávkovat, ale zakázat to v dnešní době v podstatě nejde,“ říká Pošmourná.
Problémy ale mohou vzniknout i u dětí, které skutečně chytrý telefon nemají. „Může se objevit sociální vyloučení, když ten telefon dítě nemá a třeba nehraje nějaké ty hry. S tím se to ale bije, protože zase pro správný vývoj mozku a aby se člověk cítil dobře, je potřeba zapadnout. Právě proto je to potřeba nějak správně korigovat, protože je důležité telefon nemít kvůli vývoji, ale zase může být problém ohledně toho začleňování,“ vysvětluje Pošmourná. Podle různých výzkumů děti zapojily nejvíce center v mozku při vyprávění pohádky s obrázky, ale při sledování té samé pohádky v televizi a v telefonu měly v mozku zapojených jen velmi málo center. Zároveň ji nedokázaly příliš dobře převyprávět.
Nadměrnému užívání telefonu se dá zabránit nejspíš tím, že rodiče dětem zkrátka chytrý telefon nedají, poctivě kontrolují dobu, kterou na telefonu tráví, anebo jim zařídí různé aktivity, díky kterým si v podstatě na užívání telefonu nevzpomenou, nebo k tomu ani nebudou mít prostor. Bohužel se v dnešní době setkáváme i s tím, že některé děti jsou od malička vychovávané spolu s chytrými telefony a tablety a právě tyto děti mohou mít později různé problémy.