Pátek 13. prosince 2024, svátek má Lucie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

ilustrační snímek | foto: https://alihasanwakeel.medium.com/social-media-impacts-on-mental-health-318d508b910eAntiyoutuber.cz

Sociální sítě zaplavují videa o mentálním zdraví. Někteří influenceři to zneužívají

Se začátkem covidu se lidé izolovali a počet psychických problémů ve světě začal rapidně růst. Možnost dojít si k psychologovi v době nejrůznějších karantén bylo obtížné. O to intenzivněji se mentální zdraví začalo veřejně řešit na sociálních sítích. Pro jednotlivce mělo natáčení videí o svých potížích účel terapie, jiným pomáhalo videa sledovat. Mnohým autorům takových videí stoupl počet sledujících. A někteří toho začali zneužívat.
  16:00

Mentální zdraví je téma, které se v posledních letech na sociálních sítí řeší čím dál víc. Pro někoho slouží jako terapie, jiným pomáhá vědět, že nemají duševní problémy sami. Videa o mentálním zdraví mají ale i nemálo negativních dopadů, a to zejména na děti a mladistvé. Stává se ale, že si například vide o průběhu boje s poruchami přijmu potravy (PPP) berou za vzor i ty dívky, které s anorexií a bulimií bojují.

Na TikToku se videa šíří, ač takzvané proana a promia hashtagy TikTok blokuje. Jenže celý problém s mentálním zdravím má ještě jednu stránku. 

Existuje určitá skupina influencerů, která je schopná pro slávu udělat takřka cokoliv. Třeba lhát o svém zdraví a simulovat kvůli sledovanosti. Najdeme tak mnoho klipů, kde lidé fejkují záchvaty, infarkty, či omdlévání. Jedním z nich je i Nikocado Avocado. Ten předstíral infarkt.

Někteří zachází ale ještě dál. Z mentálního zdraví si vytvořili i druhotný byznys a do tématu mental health ladí i merch. Takovým příkladem je i Američanka Corinna Kopf. Na Instagramu má miliony sledujících a začala prodávat mikiny, na kterých jsou nápisy týkající se úzkostí. U fanoušků se to ale s velikou oblibou nesetkalo. Influencerce vyčítal, že z duševních problémů ždíme peníze.

Kontroverzní influencerka Sienna Gomez, známá spíš jako Sienna May, pak nechala vytvořit oblečení s nápisem „Did you eat today?“. Internetová komunita ji odsoudila, že je merch necitlivý k těm, kteří se s PPP potýkají a u některých může dokonce vyvolávat záchvaty úzkosti. 

@siennamae

tw: ED one of the harder days

♬ original sound - siennamae

Influenceři bohužel nejsou jediní, kdo prodává oděvy s nápisy týkajícími se depresí, úzkostí, PPP a podobnými. Ujaly se toho už i značky. V nemálo obchodech tak nejdete třeba přívěsky s nápisy „depression, anxiety nebo eating disorder.“

V Česku se s mentálním zdravím na sociálních sítích svěřuje  Natali Cloudy. Dříve měla velký dosah na Twitteru, ale smazala si ho poté, co několikrát skončila v psychiatrické léčebně. Na svém Instagramu má okolo 20 tisíc sledujících a sdílí zejména příspěvky o svém pobytu v nemocnici, či o o tom, jak se několikrát pokusila o sebevraždu. 

Svou psychickou roztroušenost ale pouze nepopisuje. Mnohokrát již sdílela na svých stories, že se chce zabít. Následně skončila v péči lékařů. Otázkou je, zda jí samotné a jejím followerům sociální sítě spíše neškodí.

Další tuzemskou známou tváří je Sára Báchorová, která o svých poruchách příjmu potravy dokonce vydala knihu s názvem An(n)a. Spíš než influencerka je spisovatelka, na sociálních sítích má jen nižší tisíce sledujících. Sdílí ale realitu o své nemoci a důsledně všude lidem říká, že to, co ona, zažít nechtějí.