Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

TikTok | foto: Twitter.com

Evropská unie reguluje TikTok. Na hlavní stránce se budou zobrazovat videa bez algoritmu

TikTok je jedna z nejpoužívanějších platforem vůbec. Promakaný algoritmus, který tato síť má, je až obdivuhodný. Je schopný uživateli doporučovat videa přesně na míru pro něj. To se však nyní mění. Platforma přichází s zcela novou funkcí, ve které uživatelům umožní si tento algoritmus vypnout. Jaká videa se jim tedy budou ukazovat?
  12:12

S více jak jednou miliardou měsíčně aktivních uživatelů se TikTok řadí mezi deset nejpopulárnějších platforem světa. Více jak třicet milionů různorodých videí je denně na aplikaci zveřejněno. Některá jsou už od zveřejnění předurčená k úspěchu, jiná se naopak nedočkají například ani sta zhlédnutí.

Rozsah témat, která videa na platformě obsahují, je obrovský. Uživatel se muže dívat na videa o kočkách, či třeba sledovat pouze hezké slečny tančící na populární písničky. Algoritmus TikToku je natolik promakaný, že po pár videích je postupně čím dál více schopnější uživateli zobrazit video, které ho zřejmě pobaví. Nyní však přichází s razantní změnou.

Platforma nyní oznámila, že brzy spustí novou funkci, která by mohla razantně změnit obsah, který se bude uživatelům zobrazovat. Půjde však pouze o zařízení vyskytující se v Evropské unii. Mělo by jít o funkci, kterou si může spustit sám uživatel. Umožnit by jim měla vypnout jejich promakaný algoritmus na doporučování videí. Proč se k tomuto kroku rozhodli? Nejde tak úplně o nápad TikToku, jako spíše řízení se zákony EU o digitálních službách.

Ty urgují veliké platformy k tomu, aby svým uživatelům dali možnost zobrazení obsahu, který není založený na tom co lajkují, sledují a celkové jejich aktivitě na platformě. TikTok dostal ultimátum do osmadvacátého srpna tuto a několik dalších podmínek splnit. Jednat by se tedy mělo i o pár dalších aktualizací, které by měla platforma zavést, aby splňovala zákony unie. Pokud tedy uživatel přistoupí na takzvaný nepersonalizovaný obsah, zobrazovat se mu budou jen populární videa v jeho oblasti a z celého světa. Nebude už však záležet na tom, co lajkuje a jak dlouho konkrétní videa sleduje.

Stále jde však o pouze dobrovolnou volbu. Uživatel není nucen k tomuto kroku. Tento krok by se neměl týkat pouze hlavní stránky neboli „For you page“, ale i kolonky vyhledávání. Ta se nyní snaží uživateli vyhledávaný obsah přizpůsobit tomu, co už sledoval. Nyní mu ukáže to, co by se pod vyhledaným pojem zobrazit mělo. Půjde však opět o převážně aktuálně populární videa v lokalitě uživatele, které by se po vyhledání stejného pojmu ukázali komukoliv jinému a to ne na základě nějaké aktivity na platformě.

Proč tedy EU TikTok nabádá k této změně? Jde o to, aby měl uživatel možnost sledovat alternativní obsah, který není založený na profilování. Jednoduše řečeno má jít o obsah, který nevyužívá osobní data uživatele. Ačkoliv se tak některým uživatelům zřejmě nemusí zdát, pro platformu, ale i je se jedná o velikou věc a změnu. Právě díky inteligentnímu algoritmu má platforma obrovský úspěch. Mnoho uživatelů chce sledovat obsah na míru jim ušitý a to jim algoritmus umožňuje. Je to také důvod, proč je platforma tak populární, jelikož se kvůli tomu v uživatelích vyvíjí závislost na sledování vidí.

Nejedná se tedy o jedinou aktualizaci, kterou platforma zavede. V oficiální zprávě, kterou zveřejnili na svých stránkách například oznámili, že se personalisovaný obsah už nebude zobrazovat dětem mezi třinácti až sedmnácti lety. „Ochrana soukromí dospívajících na TikToku je pro nás prioritou,“ dodali. Zlepšit a zefektivnit by se také měl způsob nahlašování videí.