Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak sociální sítě ovlivňují češtinu? Je plná anglicismů, tvrdí jazykovědkyně

Slovník především mladší generace sociální sítě zásadně ovlivňují. Podle jazykovědkyně Lucie Jílkové je současná čeština plná anglických slov, která mají mnohdy jiný doslovný překlad, než jak mladí dané výrazy používají. Podobná je také situace u angličtiny, kdy na TikToku vznikl i úplně nový jazyk.
  13:14

Sociální sítě v posledních letech podstatně mění a ovlivňují svět kolem nás. Denně je využívají zástupci nejen mladší generace, profil na některé z nich má téměř každý. Jsou klíčové nejen pro komunikaci mezi uživateli, ale i pro sdílení jejich obsahu. Slovník, který se na nich běžně používá je však mnohdy odlišný od spisovné češtiny.

Sloveso lajkovat se do všedního jazyka mileniálů vrylo už před více než deseti lety s nástupem Facebooku. Už tehdy bylo jasné, že vliv sociálních sítí na češtinu bude zásadní. Od té doby vznikly sociální sítě nové, patří mezi ně Instagram, YouTube, TikTok nebo třeba momentálně populární BeReal.

Každá z nich dala prostor pro vznik fenoménu influencerů. Jejich popularita každým dnem roste a jejich profily sledují tisíce uživatelů denně. Běžně na ostatní nejvíce působí jejich blízcí, se kterými tráví nejvíce času. Stejně tak na ně mohou působit i influenceři, kteří mnohdy neobvyklá slova a tak se do slovníku především mladší generace dostávají nové výrazy.

Reálně, bizár a současná čeština

V poslední době můžeme pozorovat především přejímání různých anglicismů. „Jazykový projev youtuberů a influencerů může být plný anglických slov, velmi časté je třeba užívání slova song nebo level místo domácích výrazů písnička a úroveň. Někdy jsou v českém textu užívána slova převzatá z angličtiny, která jsou ale přizpůsobena českému tvarosloví a u nichž může docházet k významovým posunům,“ popisuje jazykovědkyně Lucie Jílková z Ústavu pro jazyk český Akademie věd České republiky.

Dalším příkladem podle ní může být například anglické slovo actually, které v doslovném překladu znamená vlastně, je však mnohdy používáno v podobě aktuálně. „Podobně je to se slovem reálně, které se v mluvě dnešních teenagerů často vyskytuje ve významu opravdu,“ doplňuje Jílková. V obdobném významu také někteří využívají slovo mega, které může v zástupcích starší generace evokovat hovorový výraz pro milion.

„Velmi oblíbeným výrazem sociálních sítí, ale nejen jich, je dnes bizár. Toto slovo se nevyskytuje třeba v rozsáhlém Novém akademickém slovníku cizích slov, zde jsou pouze slova bizarní a bizarně,“ uvádí Jílková. Slovo bizár by se dalo nahradit českým slovem zvláštnost nebo podivnost.

Podle Jílkové jsou sociální sítě prostředím, které má svá jazyková specifika. Vliv angličtiny je nezanedbatelný a stejně tak přizpůsobování anglicismů systému češtiny. Některá slova se také stala součástí slovníku většiny obyvatel a užívají je mnohdy i ti, kteří na sociálních sítích aktivní běžně nejsou.

Nový jazyk na TikToku

Čeština není jediným jazykem, který sociální sítě významně ovlivňují. Příkladem může být právě zmiňovaná angličtina. Ona sama sice cizojazyčné výrazy příliš nepřejímá, vznikají však mnohdy výrazy zcela nové, vytvořené pro danou sociální síť. Většina z nich má totiž seznam slov, které se nesmějí používat a umělá inteligence pak příspěvky s nimi blokuje.

Nejreprezentativnějším příkladem je pravděpodobně TikTok. Mnoho uživatelů zaznamenalo, že jejich příspěvky, například se sexuálními tématy, jednoduše mizí a proto slovo sex začali nahrazovat neologismem seggs. Později se objevil nový výraz pro slovo homofobie nebo pro různé sexuální orientace. Brzy tak vznikl v podstatě nový jazyk, který mnozí nazývají algospeak. Název je referencí na algoritmus, který jejich videa blokuje a zároveň se mu chtějí jednoduše zavděčit.

@passurbitchlikeaswisher #fyp #foryou #foryou #mensuck ♬ а я знаю что ты дро..... - yep 😉

Mnoho uživatelů si myslí, že je regulace slovníku ze strany TikToku až příliš tvrdá. Platforma naopak uvádí, že je potřebná, protože se mnohdy objevují videa s nevhodným obsahem, na který je třeba reagovat. Společnost uvádí, že minulý rok bylo ze sociální sítě odstraněno téměř 113 milionů videí a téměř polovinu odstranila automaticky sama.

Mladší generace nové výrazy užívá na sociálních sítích běžně, je tak pravděpodobné, že je opět budou muset nahradit jiné. „Pokud budou tato slova používat mladí i v každodenní komunikaci, začnou je používat i jejich rodiče. A tak bude třeba vymyslet zase něco nového, protože neologismy začnou být nežádoucí stejně tak jako slova původní,“ myslí si Nicole Hollidayová, odborná asistentka lingvistiky na Pomona College.