Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kraluje sociálním sítím, TikTok ale začíná vládnout i hudbě

TikTok je aktuálně jednou z nejpoužívanějších sociálních sítí. Díky jeho algoritmu se může zviditelnit každý. A to platí i pro hudebníky a jejich vydavatelství. Marketéři si dokonce najímají influencery, pořádají s nimi i soukromé poslechy hudby. Doufají, že to vybraným skladbám pomůže získat požadovanou pozornost.
  8:00

Sílu algoritmu TikToku využívají nejen influenceři, ale i hudebníci a jejich vydavatelství. TikTok se v poslední době stává jednou ze zásadních platforem pro propagaci nové hudby. Je ideální i pro její testování. Už patnáctisekundové video může ukázat, jestli má skladba virální potenciál a může zasáhnout statisíce uživatelů. Zároveň se začíná stávat platformou, kam lidé chodí novou hudbu hledat.

Cest jak propagovat skladby na TikToku je několik. Marketéři mnohokrát osloví známého influencera, který natočí několik videí s propagovanou skladbou a existuje šance, že se stane virální. Aktuálně je ale častější cestou oslovování mikro influencerů. V této době je obtížné odhadnout, která píseň bude úspěšná a která ne. Proto je pro marketéry mnohokrát jednodušší oslovit více malých influencerů. Ušetří tak peníze a obsahu budou mít víc. V kombinaci s mikro influencery jsou často oslovováni i běžní uživatelé TikToku. U čím víc videí bude zvuk použit, tím větší bude dosah dané skladby.

Privátní poslechy a playlisty na Spotify

Někteří hudebníci pořádají party pro influencery, kde pouštějí novou ještě nevydanou hudbu. Například když měla Miley Cyrus vydávat píseň „Midnight Sky“, její tým se dal dohromady s TikTokem a uspořádali dva videohovory na Zoomu, kde skladbu pouštěli. Vedle Miley podobné akce pořádali Demi Lovato, Khalid nebo Marshmellow. Soukromé akce s tiktokovými tvůrci mohou pomoct marketérům pochopit, jak algoritmus funguje a na co se v budoucnu zaměřit. 

Někteří hudebníci zašli ještě dál. Začali tvořit hudbu s referencemi na tiktokové trendy, memes a podobně. Mezi ně patří kanadský rapper Tiagz, který díky tomu získal více než 4,2 milionu sledujících na TikToku. Není ale rozhodně jediným. Během první vlny covidu se na TikToku hlavně tancovalo. Této vlny se chytil i americký rapper Drake, který vydal skladbu Toosie Slide, jejíž text je skoro doslova návodem k tanci.

Zatímco ještě před pár lety bylo Spotify v hudbě jasná jednička a popularitu hudby určovala právě tato streamující služba, dnes se role začíná obracet. Každý měsíc, týden, se na Spotify objevují stále nové a nové aktualizované seznamy, které mají společné jedno: obsahují písničky trendující na TikToku. 

Hudba na TikToku jako byznys

Ne všechno na TikToku ale začne trendovat organicky, náhodou a díky sledujícím. Za TikTokem stojí silný management, má dokonce svojí samostatnou hudební divizi. V jejím čele stojí bývalý šéf digitální sekce vydavatelství Warner Music Ole Obermann. Jeho tým ovlivňuje, jaké skladby se objeví na prvních místech ve vyhledávači, což často i dělají.

Každá mince má dvě strany. V poslední době se množí reakce hudebníků, kteří si stěžují na svá vydavatelství, protože je nutí propagovat svou hudbu na TikToku. Nechtějí jim dovolit skladbu vydat do té doby, než bude mít určitý počet shlédnutí, případně se stane virální. Mezi hudebníky patří například Halsey, Florence Welch nebo Trevor Daniel. „Všechno je to marketing. Já chci jen vydávat hudbu,“ stěžovala si Halsey v jednom ze svých videí, kde si stěžovala přesně na tento problém. 

I’m tired

20. července 2022 v 17:47, příspěvek archivován: 20. července 2022 v 17:47