Halsey, Charli XCX, Trevor Daniel nebo třeba Florence Welch. Mimo to, že jsou hudebníci, mají společné i veřejné vystoupení proti svým vydavatelstvím na sociální síti TikTok. Měla je údajně nutit vydávat videa s leaky, neboli krátkými ukázkami, jejich nové hudby. Podle toho, která píseň bude mít největší ohlasy, vydavatelství rozhodne, kterou z nich bude interpret moct vydat.
TikTok je ideální platformou nejen pro propagaci nové hudby, ale i pro její testování. Vzhledem k algoritmu TikToku je možné zasáhnout statisíce uživatelů. Už během patnáctisekundového videa se ukáže, jestli má píseň virální potenciál.
Zároveň je nutné zmínit, že některé z nahrávacích společností malým influencerům za sdílení písní platí. Právě díky onomu algoritmu je možné, aby trend založil i menší influencer. Vydavatelství tak ušetří za známé tváře, které si říkají o větší honoráře, a mohou si menších influencerů dovolit víc.
Zpěvačka Charli XCX se k celému problému vyjádřila už v říjnu 2021, kdy zveřejnila na TikTok video, ve kterém píše: „Když po mně moje vydavatelství chce osmý TikTok tohoto týdne.“ Už tehdy na ni reagovalo mnoho umělců, že se jim děje to stejné. Ona později uvedla, že z legrace lhala a nic takového se jí neděje.
@charlixcx Stream good ones tho !
♬ didnt want to be here - TheBaldestBitch
Reakcí a vyjádření se ale začalo objevovat víc a víc. Letos v březnu Florence Welch přidala na TikTok video, kde zpívá svou novou píseň. V popisku videa pak píše, že ji její vydavatelství nutí přidávat ukázky skladeb na TikTok.
@florence The label are begging me for ‘low fi tik toks’ so here you go. pls send help ☠ x
♬ original sound - Florence
Asi nejdiskutovanější video zveřejnila konce května zpěvačka Halsey. „Mám píseň, kterou miluju a chci jí co nejdřív vydat, moje vydavatelství mě ale nenechá.“ stěžuje si Halsey, která se pohybuje v hudebním průmyslu už osm let. „Všechno je to marketing. Já chci jen vydávat hudbu. A myslím, že si zasloužím víc,“ dodává na konec.
@halsey I’m tired
♬ original sound - Halsey
Na Halsey reagovalo mnoho dalších hudebníků, kteří měli z její upřímnosti radost. „Je to šílené. Přijde mi, že už to trvá delší dobu, ale když Halsey vydala to video, tak konečně cítím, že o tom můžu mluvit. Že se to netýká jen mě,“ komentuje situaci Trevor Daniel. Jeho skladba Falling z roku 2018 má na Spotify více než miliardu poslechů, za což z velké části může právě TikTok. Tam se stala trendem až o dva roky později, během lockdownu.
Pochybnosti managementu
Názory jsou ale i opačné. Mezi lidmi, kteří se pohybují v managementu hudebního průmyslu video Halsey vzbudilo spekulace. Podle mnoha z nich je možné, že věta „všechno je to marketing“ je právě to, o co ve videu jde. Spekuluje se, že právě tímto způsobem získalo větší pozornost, než kterou by dostala skladba samotná. Dle George Howarda, docenta hudebního obchodu a managementu na Berklee College of Music, není možné, aby byli interpreti nuceni do takových věcí, pokud s tím sami před tím nesouhlasili. Tvrdí, že úkolem vydavatelství je zajistit propagaci hudby a interpreti musí dodržovat podmínky uvedené ve smlouvě a nemohou vydávat hudbu tak, jak se jim zachce.
TikTok je sociální síť platforma pro sdílení převážně krátkých videí. To, že je ideální pro propagaci nové hudby nelze rozporovat. Mohli jsme to pozorovat i v Česku, kdy měl Calin před vydáním nového alba nejposlouchanější skladbu na českém TikToku.