Večírky, výlety, drahé restaurace, spolupráce se světovými značkami a příspěvky na sociálních sítích. To je život mnoha influencerů. Ač se může zdát, že je bezchybný a nenáročný, mnoho influencerů tvrdí opak. V poslední době se šírí stížnosti na syndrom vyhoření a vyčerpání.
Mackenzie Newcomb je dvacetidevítiletá influencerka původem z Nové Anglie. Podle většiny jejích sledujících žije v podstatě ve snu. Její běžný den, který sdílí s fanoušky, zahrnuje například jízdu na kajaku, výlety na pláž a večeře v drahých restauracích. Víc než cokoli jiného si ale přeje pauzu od sociálních sítí.
Vydělává zhruba 50 tisíc dolarů ročně a čelí kritice, že jediné, co v životě dělá, je přidávání příspěvků na sociálních sítích a sdílí produkty, za které zaplatila. Mackenzie se ale brání. Deníku The Post uvedla, že na jejím životě je spousta skvělých věcí, někdy je to celé ale extrémně emocionálně vyčerpávající a ne vždy to stojí za to.
Mackenzie, stejně tak jako několik dalších influencerů, se kterými deník The Post dělal rozhovor, je ale z neustálého shonu vyčerpaná. Frustrace přichází také z neustále se měnících algoritmů. Je těžké předvídat, co nové aktualizace jednotlivých platforem přinesou, a tak se bojí, že její obsah se nedostane k fanouškům a ona tak začne přicházet o sledující. Kvůli tomu se také bojí si dát alespoň krátkou pauzu od sociálních sítí. Údajně tráví prací na svém obsahu padesát hodin týdně.
Podle nedávné studie společnosti Awin až 66 procent tvůrců na sociálních sítích se potýká se syndromem vyhoření. Nutno dodat, že průzkům webu Indeed uvádí, že 59 procent mileniálů a 58 procent příslušníků generace Z, trpí syndromem vyhoření. Zároveň to jsou skupiny, které jsou nejvíce zastoupeny v oblasti sociálních sítí.
Vyhoření těch nejlepších
Osmnáctiletá Charli D'Amelio byla více než dva roky nejsledovanější tiktokerkou světa. Když ale byla sesazena z pomyslného trůnu, sama přiznala, že se jí vlastně ulevilo. „Vlastně jsem pro sociální sítě ztratila vášeň,“ řekla Charli ve svém podcastu.
Nyní dvacetiosmiletá afroindiánská influencerka Kara Smith přišla v březnu roku 2020 o práci. Začala se proto zaměřovat na sdílení problémů její komunity, potažmo menšin obecně. Trávila prací třicet hodin týdně, to jí přinášelo v průměru jedenáct tisíc dolarů měsíčně.
Po roce si ale uvědomila, že už na tvorbu nového obsahu nemá tolik síly a motivace. Došlo jí, že sdílí v podstatě cokoli, ač je to třeba neautentické, jen proto, aby si udržela stejné příjmy a dosah. Podle zmíněné studie až 64 procent tvůrců uvedlo jako hlavní důvod svého vyhoření právě nedostatek kterativity a kvalitních příspěvků. Kara nedávno začala pracovat mimo sociální sítě, aby se nemusela spoléhat na výdělek, který jí přináší.
Neustálé změny prostředí sociálních sítí zapřičiňují syndrom vyhoření až u 72 procent tvůrců. Ač to mnoha lidem připadá směšné, evidentně je syndrom vyhoření mezi influencery velké téma. Mnoho českých influencerů zmiňuje podobné problémy.
Příkladem může být bývalý youtuber Jirka Král. Ten v září roku 2018 ukončil kariéru s tím, že už mu tvorba na YouTube nepřináší takové potěšení jako dřív. Odešel na vrcholu své kariéry, ve chvíli, kdy jeho kanál dosáhl milionu odběratelů.