Nastupující generace Z se celosvětově podílí zhruba na třetině populace. Někteří o téměř nejmladší generaci tvrdí, že vyrostla s telefony v ruce a lépe než cokoli jiného zná TikTok, který je každým dnem populárnější a Instagram, jednu nejpoužívanějších sociálních sítí na světě. Teď se ale zdá, že Instagram je pro generaci Z na ústupu, vystřídal ho právě TikTok a Snapchat.
Čínská sociální síť TikTok se těší velké oblibě zhruba od začátku roku 2020. Nejdříve na ní influenceři tancovali na různé trendové skladby, později se obsah zásadně proměnil, a to zejména v čase nastupující pandemie covidu-19. Někteří se ve svých videích snaží sledující pobavit, jiní vzdělávat a nebo jednoduše jen s ostatními sdílí svůj každodenní život. I protože je tvorba přispívajících tak různorodá a téměř každý tam může najít, co ho zajímá, rychle si TikTok mnozí oblíbili, především zástupci generace Z.
Spolu s růstem popularity sociálních sítí se názory zástupců jedné z nejmladších generací stávají čím dál tím viditelnějšími a postupně zastiňují ty od mileniálů. Proto se o ně zajímají například marketéři a i jiné společnosti, pro které je důležité porozumět chování dospívajících na internetu.
I proto také nedávno vznikla studie americké investiční banky Piper Sandler, která analyzovala odpovědi čtrnácti a půl tisíce adolescentů. Autoři se snažili zjistit, kdo je jejich oblíbený herec nebo influencer, jak moc je pro ně v módě důležitá udržitelnost, jestli při nákupu kosmetiky rozhoduje i cena, nebo ve které z restaurací si rádi dají oběd.
Významnou část studie potom tvoří část, ve které se autoři věnují sociálním sítím a preferencím mezi mladými. Je všeobecně známo, že je TikTok mezi mladými populární a výsledky studie ukazují, že je oblíbenější, než si mnozí mysleli. Pro osmatřicet procent dotazovaných je preferovanou aplikací a získal si tak první místo mezi konkurenty. Těsně za ním se umístil Snapchat a až třetí místo obsadil Instagram, který zároveň zůstává nejpoužívanější aplikací.
Společnost Meta, která provozuje Facebook i Instagram, na popularitu TikToku reagovala už dříve a to pomocí formátu Reels, který je v podstatě kopií formátu videí konkurenta. Na něj aktuálně i sází a snaží se ho svým uživatelům co nejvíce doporučovat, což se některým nelíbí. Už v minulosti se mnoho uživatelů kriticky vyjádřilo k teoretickému kopírování čínské aplikace. Podle nich by se měl Instagram soustředit na to, proč ho měli všichni rádi, což jsou fotky.